vuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

vuur

weet er iemand welke de "chemische" eigenschappen van vuur zijn?

of heeft dit ook te maken met straling?

het enige dat ik weet is dat de kleuren van vuur iets met de temperatuur te maken hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vuur

De chemische eigenschappen van vuur? Hier volg ik je niet helemaal.

Wanneer iets brand, dan treed er een oxidatie van het desbetreffende product op.

Men kan via het zwart lichaam aan de hand van de kleur van het vuur bepalen wat de temperatuur is. Op bovengenoemde link van wikipedia staat de wet van Planck toegepast op het fenomeen 'zwart lichaam' veel beter uitgelegd dan dat ik ooit zou kunnen.

Vuur is warmte en licht. Deze zend dus ook straling uit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: vuur

ik zou gewoon willen weten uit wat vuur bestaat, mischien zijn dit ook weer die fotonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vuur

vuur bestaat uit hitte en licht. Dat deze weer straling (fotonen) uitzenden is een gegeven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: vuur

Ik geloof dat vuur de afgegeven energie is van de vers ontstane reactieproducten waarvan de electronen terugvallen in lagere-energie banen. Dit verklaart ook waarom verschillende stoffen bij verbranding verschillende vlamkleuren geven: de energieniveaus van hun reactieproducten hebben specifieke energieniveaus die uniek zijn voor die specifieke elementen en hun verbindingen.

Dit is niet mijn gebied, dus ik kan het goed fout hebben hoor! Maar zo is het me bijgebleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vuur

klopt volgens mij wel Brinx, Je beschrijft hier eigenlijk het principe van oxidatie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: vuur

...de energieniveaus van hun reactieproducten hebben specifieke energieniveaus die uniek zijn voor die specifieke elementen en hun verbindingen...
Oeps, dat moet zijn: 'de energieniveaus van hun reactieproducten zijn pecifiek voor die elementen en hun verbindingen'.

Kan er trouwens sprake zijn van vuur wanneer het een energetische reactie betreft, maar geen oxidatie? Of is vuur per definitie oxidatie? Ik vermoed het laatste.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vuur

Bij een verbranding hoeft er niet altijd vuur te zijn. Als er ergens vuur is, dan is er wel sprake van verbranding. Verbranding is een oxidatie, een oxidatie hoeft niet perse een verbranding te zijn. (roest is ook een vorm van oxidatie, dit is echter geen verbranding)
"Meep meep meep." Beaker

Re: vuur

het kan veel simpeler:

Vuur is een gloeiend gas.

Net zoals kolen in de openhaard licht geven, geeft gas dat warm is (opgewarmd door de oxidatie reactie) ook licht.

Warme lucht stijgt dus daarom gaat de vlam omhoog.

Zonder zwaartekracht is vuur een mooie bal (geen stijgende lucht)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: vuur

Dalton, die omschrijving is wat te vaag. Lang niet alle gloeiende gas is vuur (gas in een TL-buis gloeit ook, vooral in het UV-gebied: maar ik zou dat geen vuur noemen). Vuur heeft specifieke kenmerken die niet bij alle gevallen van gloeiend gas voorkomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vuur

is het woord vuur eigenlijk niet een huis-tuin en keukenbeschrijving van een gloeiend gas als gevolg van een snelle oxidatie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: vuur

Dalton en Brinx geven het wel ongeveer aan. Maar het wordt duidelijker als je een vlam beschrijft als een een stroom heet en gloeiend gas waarin (meestal) een koolwaterstof verbinding onder warmteontwikkeling reageert met zuurstof. Er zijn vlammen die licht geven (kaars, olielampje) en vlammen die geen licht geven.

Een koolstofarme koolwaterstof als aardgas (methaan) geeft practisch geen lichtende vlam omdat er geen gloeiende koolstofdeeltjes in voorkomen. Paraffine -en stearinekaarsen zijn koolstofrijker en geven dan ook meer licht. Daarbij is de zuurstofvoorziening nog net voldoende om geen roetvorming (fijn verdeelde koolstof) te krijgen. Maar je moet wel zorgen dat de "pit" niet te lang wordt !

Zeer koolstofrijke koolwaterstoffen als benzeen en aethyn (acetyleen) verbranden met een roetende vlam als je geen speciale maatregelen neemt om de zuurstofvoorziening te verbeteren. Sterk lichtgevend en toch zonder roetvorming is de acetyleenvlam in een carbidlantaarn en bij het lassen.

Aethyn (acetyleen) is een sterk endotherme verbinding. Dat maakt dat de vlam extra heet wordt en veel licht geeft. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: vuur

'Vuur is een chemisch proces waarbij warmte gecreeërd word. Er is pas sprake van vuur als er ook vlammen of smeulverschijnselen zichtbaar zijn. Bij dit proces zijn er altijd afvalgassen die het verbrandingsproces verlaten. Wij noemen deze verbrandingsgassen rook als de afvalgassen zijn vervuild met kleine deeltjes. ' Dit heb ik gehaald van een website. Een chemische eigenschap van vuur zal dus warmte zijn he. Dit komt waarschijnlijk doordat de oxidatie energie verbruikt om stoffen te verbranden en daar energie=warmte => komt er warmte vrij bij oxidatie.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Re: vuur

Vuur is weldegelijk een substantie, maar niet stabiel. Als een stof verbrand is er altijd 1 (of meerdere) tussenfasen totdat de stof volledig verbrand is. Er komt daarbij veel warmte vrij en daar brand het sneller door, maar het vuur zelf bestaat uit al die tussenfasen van de verbranding van een stof. En vuur heeft niet alleen een andere kleur door temperatuurverschillen. Een magnesiumvlam is wit en daar is geen warmte voor nodig. Het gebeurt spontaan als de (pure) stof in aanraking komt met zuurstof. En als je een stukje barium in een vlam houdt word de hele vlam groen. Zo zijn er nog talloze verschillende kleuren mogelijk. Neon-rood vind ik de mooiste om te zien, weet alleen niet meer welke stof dat gaf.

Reageer