Herken de reductor!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Herken de reductor!

Hallo dames en heren,

Is het waar dat: Een reductor herkenbaar is in een reactievergelijking, doordat hij naar een positievere lading toegaat?

Bijv. van 2- naar een vaste stof met lading 0 dus,

of van 2+ lading na de pijl een 3+ lading wordt

Dus bv CuFe + H2O + S^- --> Cu^2+ + Fe^2+ + H^+ + S(s) bijvoorbeeld (de ^n is de lading, kon ff nie anders type srry)

dan zou je kunnen zeggen Cu is de red. ging van Cu+ naar 2+ en S is de red die gaat naar vaste stof toe met lading 0.

Zou iemand dit kunnen toelichten of dit klopt. De reactievergelijk is verzonnen het klopt dus niet maar het is alleen om aan te geven hoe je de red. kunt herkennen

Alvast bedankt.

Berichten: 13

Re: Herken de reductor!

In amerika leren ze een ezelsbruggetje met OILRIG

oftewel Oxidation is Loss and Reduction Is Gain

De reductor krijgt dus een electron, bij jouw voorbeeld reactie zie ik het zo snel niet.

Maar bijvoorbeeld:

Zn(s) + 2Ag+(aq) --> Zn2+(aq) + 2Ag(s)

Edit*;(domme fout)In dit geval is zilver dus gereduceerd door Zn en is Zn de reductor.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Herken de reductor!

Rtech schreef:De reductor krijgt dus een electron, bij jouw voorbeeld reactie zie ik het zo snel niet.

Maar bijvoorbeeld:

Zn(s) + 2Ag+(aq) --> Zn2+(aq) + 2Ag(s)

Edit*;(domme fout)In dit geval is zilver dus gereduceerd door Zn en is Zn de reductor.
De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Fe2+ Afbeelding Fe3+ + e-

In bovenstaande oxidatie is Fe2+ de reductor, omdat het de elektronen afstaat.

Belangrijk is dus dat een oxidator gereduceerd wordt en een reductor geoxideerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 13

Re: Herken de reductor!

Kravitz schreef:De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Fe2+ Afbeelding Fe3+ + e-

In bovenstaande oxidatie is Fe2+ de reductor, omdat het de elektronen afstaat.

Belangrijk is dus dat een oxidator gereduceerd wordt en een reductor geoxideerd.
Ik ben weer lekker bezig, ik zag mijn fout, maar ik heb hem maar half verbeterd. Het is dus zoals Kravitz zegt.

Berichten: 19

Re: Herken de reductor!

Kravitz schreef:De stof die elektronen opneemt is de oxidator, die wordt gereduceerd.

Fe2+ Afbeelding Fe3+ + e-

In bovenstaande oxidatie is Fe2+ de reductor, omdat het de elektronen afstaat.

Belangrijk is dus dat een oxidator gereduceerd wordt en een reductor geoxideerd.
Ja maar nog makkelijker zou je kunnen zeggen, de stof waarvan de lading toeneemt is de reductor, de stof waarvan de lading afneemt is de oxidator en we stellen dat een vaste stof lading 0 heeft. ;)

Berichten: 411

Re: Herken de reductor!

Ik zou hier niet het woord 'lading' gebruiken, maar eerder 'fictieve lading' of nog beter oxidatiegetal. Het is inderdaad zo dat bij de reductor het oxidatiegetal toeneemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Herken de reductor!

en we stellen dat een vaste stof lading 0 heeft. ;)
Volgens mij druk je jezelf verkeerd uit. Niet alleen een vaste stof heeft oxidatietrap 0, wat dan bijvoorbeeld voor N2? Deze heeft ook oxidatiegetal 0, maar dit is geen vaste stof. Dus alle enkelvoudige stoffen hebben oxidatietrap 0.

Gemakkelijk te onthouden is:

De stof die de oxidatie uitvoert is de reductor

De stof die de reductie uitvoert is de oxidator

;)

Reageer