Evenwichtsverschuivingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Evenwichtsverschuivingen

L.S.,

Met een verslag scheikunde over een practicum met evenwichtsreacties loop ik tegen de volgende vraag aan:

In welke richting verloopt de reactie endotherm?

Op welke manier is dit af te leiden?

Klopt het dat bij verwarmen de endotherme reactie gelijk is aan de richting waarin het evenwicht verschuift?

Maar hoe zit het bij andere reacties? Bijvoorbeeld wanneer ik een kristalletje van een andere stof toevoeg aan het evenwichtsmengsel?

Ik hoop dat u me snel verder kunt helpen!

M.v.g.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Evenwichtsverschuivingen

Mimismo schreef:L.S.,

Met een verslag scheikunde over een practicum met evenwichtsreacties loop ik tegen de volgende vraag aan:

In welke richting verloopt de reactie endotherm?

Op welke manier is dit af te leiden?

Klopt het dat bij verwarmen de endotherme reactie gelijk is aan de richting waarin het evenwicht verschuift?
Zou zou hje het kunnen uitdrukken ja.
Maar hoe zit het bij andere reacties? Bijvoorbeeld wanneer ik een kristalletje van een andere stof toevoeg aan het evenwichtsmengsel?
Hang ervan af waaruit dat evenwichtsmengsel (en dat kristalletje) dan wel bestaat lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Evenwichtsverschuivingen

Jan van de Velde schreef:Zou zou hje het kunnen uitdrukken ja.

Hang ervan af waaruit dat evenwichtsmengsel (en dat kristalletje) dan wel bestaat lijkt me.
Dank.

Om het even concreet te maken --> Het gaat om de volgende opdracht:

Als oplossingen van FeCl3 en KSCN worden samengevoegd, stelt zich het volgende evenwicht in:

Fe 3+ (aq) + SCN – (aq) <--> FeSCN 2+ (aq)

1. Schenk 30 mL 0,010 M FeCl3-oplossing bij 35 mL 0,010 M KSCN-oplossing en homogeniseer het ontstane mengsel. Verdeel het mengsel vervolgens over 7 reageerbuizen. Hiervan dient buis 1 als referentie.

2. Verhit buis 2 voorzichtig en laat deze vervolgens langzaam weer afkoelen.

3. Voeg toe aan buis 3 - FeCl3 kristalletje.

4. Voeg toe aan buis 4 KSCN-kristalletje.

5. Voeg toe aan buis 5 AgNO3- kristalletje.

6. Voeg toe aan buis 6 NaOH-kristalletje.


Die nr. 2 meen ik wel te snappen. Er ontstaat een donkerdere kleur rood. Dus de FeSCN2+ neemt toe. Daarvoor is dus de energie nodig. In die richting daarom endotherm.

Maar hoe beredeneer je het dan bij de kristalletjestoevoegingen?

Reageer