Sporen in de cosmos ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 567

Sporen in de cosmos ?

Sporen van bacteriën, schimmels, zwammen, korstmossen kunnen goed tegen extreme omstandigheden :

Zie: "spore" op Wikipedia(nl)

Komen ze uberhaubt in hogere luchtlagen terecht, en eventueel in de cosmos, in die miljarde jaren dat ze op aard ?

Dan is dit scenario ook geldig voor andere planeten waar ook sporen voorkomen.

Tja wordt dan zo ook leven versprijd in de cosmos ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sporen in de cosmos ?

niet sporen-vormende bacterien zijn zelfs nog op 20000 m hoogte aangetroffen

link. Verder is er ook een studie gedaan naar of en hoe bacterien overleven in de ruimte linkje
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 43

Re: Sporen in de cosmos ?

18.000 m is de kruissnelheid van een vliegtuig.

Verder lijkt mij sterk, dat schimmels, bacterien en soortgelijke biologische organismen uberhaupt de kosmos kunnen bereiken

vanwege de extreme temperatuur van de dampkring.

Of bedoelt u, dat de bacterie vrij kan reizen door de gehele kosmes en de verschillende atmosferen van de planeten kan betreden ?

Ik heb overigens even door internet gezocht naar een goede verklaring over op welke hoogte bacterien zijn aanhetroffen.

( dit typte ik in,, bacterie komen voor op een hoogte van...)

Over de absolute verdraagzaamheid van de tempratuur las ik over een nieuwe bacterie, die bij 120 graden celsius in water nog overleefde.

In de exosfeer lopen de temperaturen op van minimaal 480 graden celcius ‘s nachts tot 1700 graden celcius overdag.

Een mooi schema van de lagen in de admosfeer met luchtdruk en temperaturen vind je op: http://nl.wikipedia.org

Is er een bacterie, die deze tempraturen kan trotseren ?

HanumanDas

Berichten: 43

Re: Sporen in de cosmos ?

Door toeval ontdekten wetenschappers deze verborgen zuurstofloze wereld. Hun ontdekking zet wat we weten van biologie totaal op zijn kop. Ze ontdekten namelijk meercellige diertjes van ongeveer een millimeter groot die hun hele leven zonder zuurstof kunnen leven en zich voort kunnen planten. Tot nu toe waren alleen dieren bekend die tenminste eens in hun leven zuurstof nodig hebben. Maar hier gaat het om drie diersoorten (voor de liefhebber: alle drie Loricifera, een soort bekers met tientallen tentakels op de rand) die geen mitochondriën hebben maar hydrogenosomen: een soort mitochondrieën die niet op zuurstof werken, zoals die van ons, maar waterstof leveren aan de cel.

De waterstof is de basisbrandstof van de kosmos, die alle sterren en andere energiebronnen in ruimte aandrijft.

[bron http://www.gedachtelichaam.be/god.html] .

Het lijkt volgens deze theorie wel te kunnen, alleen blijven die tempraturen nog een vraagstuk.
Bijlagen
Loricifera2.jpg
Loricifera2.jpg (19.29 KiB) 594 keer bekeken

Berichten: 567

Re: Sporen in de cosmos ?

Ik bedoelde dat bacterieën wel eens in het heellal kunnen overleven als spore, of beter als "endospore" ;

zie "endospore" op Wikipedia(nl) .

Ik moet opmerken dat u misschien rare links geeft (missing links ? ) .

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sporen in de cosmos ?

Sporen zijn bijna niet kapot te krijgen. De marslander kan ook mogelijk bacterien naar mars hebben gebracht. Dat wil zeker niet zeggen dat sporen op eigen kracht in de ruimte terecht kunnen komen.

@Hunamandas, bedoelde je misschien de volgende link http://www.faqt.nl/wetenschap/dier-leeft-zonder-zuurstof/ ? Wat heeft dit trouwens met de vraag van de TS te maken? Deze organismen zijn voor zover ik weet niet in staat om sporen te vormen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer