Stikstof guru's gezocht.....

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Stikstof guru's gezocht.....

Ik belde laatst een gasleverancier met de vraag of hij ook flessen stikstof had. Die had hij. Maar elke N2-fles bevat ook CO2. Volgens hem bestaan er geen flessen "zuivere N2". Er schijnt dus altijd een gas "bij" te zitten. Ik heb namelijk n.a.v. een TV programma besloten zelf een slagroomdispencer te maken. Een v/d ingredienten is zuiver stikstofgas. Co2 blijkt ongeschikt omdat het een zure oplossing vormt.

Mijn vragen zijn dus:

1. Bestaat "pure" stikstof in (gas)flessen?

2. Of: Is stikstof altijd gemengd? Ik denk b.v. aan zoutzuur dat ook maar een bepaalde concentratie kan hebben vanwege zijn chemische eigenschappen als oplossing van H en CL. (Denk 37% of zo.)

3. De levensmiddelenindustrie schijnt ook enorm veel stikstof te gebruiken; is dat dan wèl een ongemengd gas van 100% N2?

4. Waar koop ik (indien mogelijk) zuiver N2?

Hoop dat het een helder verhaal is...Graag jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stikstof guru's gezocht.....

100% zuiverheid is niet mogelijk, maar zeer hoge zuiverheidsgraden wel. Voor de voedingsindustrie worden zuiverheden van 97% tot 99.99% gebruikt. Je moet de leverancier dus vragen welke zuiverheden hij kan leveren.

Let wel, hoe zuiverder de N2, hoe hoger de kosten

edit: zie ook bijv: http://www.atlascopco.com/nitrogennl/products/purity/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Stikstof guru's gezocht.....

Hoi Bart,

Vandaag belde een technicus van een gassen-leveringsbedrijf terug over mijn vraag wat de levensmiddelen industrie gebruikt als beschermgas. Hij zei dat de concentratie 70%N2 en 30%CO2 voorschrift is. (Hij heeft nl. klanten in de levensmiddelenindustrie.) Volgens zijn zeggen is het technische stikstof dat zijn bedrijf levert ca. 90% zuiver N2.

Dus toch technisch N2.....?

Reageer