Stemming veranderen door waarnemingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Stemming veranderen door waarnemingen

Dit is iets dat ik me al best lang af vraag, en misschien dat iemand op dit forum mijn vraag kan beantwoorden

Wat ik vaak merk aan mezelf en de mensen waarmee ik om ga, is dat de stemming van iemand veranderd door waarnemingen, ik zal wel even een voorbeeld geven.

Als iemand een lichte depressieve bui heeft, krijgt hij/zij meestal een betere stemming door bepaalde geuren, muziek, etc.

mijn vraag is dus of iemand mij kan vertellen waardoor dat komt, dus kan iemand mij dit uitleggen?

Re: Stemming veranderen door waarnemingen

Het menselijk lichaam, dus ook de stemming, wordt beinvloed door prikkels. Sommige prikkels geven een blije stemming(bv. geuren), andere een sombere (bv. ontbreken van licht). Dit komt doordat dergelijke prikkels in vroeger tijden bijvoorbeeld 'voorspelden' dat het voorjaar, dus de makkelijke periode van het jaar, naderde. Ook in het sociale verkeer waren er prikkels, die een bepaalde toestand (opwinding) markeerden. Ook deze prikkels werken stimulerend. Niet altijd is te zeggen waarom een prikkel stimulerend is. Bovendien is het soms riskant die reden te geven, vanwege de complexiteit van de menselijke geest. Wat bij de eén stimulerend is, kan de ander deprimeren, afhankelijk van de omstandigheden en de aard.

Reageer