Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 102

Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Hier ben ik weer eens met een vraag, deze keer 2 hoofdstukken verder, bij de irrationale functies. In dit deel leerden we asymptoten en afgeleiden nemen van irrationale functies, en in één van de oefeningen erover kwam ik ineens iets merkwaardig tegen; er werd ons gevraagd om een hoek te berekenen in een snijpunt van twee krommen.

"beschouw de rafieken van de functies
\(f(x)=\frac{1}{2}(x²-5x)\sqrt{x}\)
\(g(x)=-3\sqrt{x}\)
1) De snijpunten van de grafieken van f en g zijn O, A en B. Bereken de coördinaten van A en B

2) Bereken de hoeken waaronder de grafieken van f en g elkaar snijden in O en B"

De oplossingen op de eerste vraag waren helemaal niet moeilijk.

ik bekwam O(0;0), A(2;
\(3\sqrt{2}\)
en B(3;
\(-3\sqrt{3}\)
)

Maar met vraag twee struikel ik weer. Het laatste jaar heb ik geen enkele keer een hoek moeten gaan zoeken uit twee functies. Maar mijn werkwijze ging als volgt:

Omdat de functies twee krommen zijn, de afgeleiden van beide functies nemen zodat, ik twee rechten bekom. En dan zou ik uit deze afgeleiden de vergelijkingen van de rechten opstellen in het punt waar we de hoek van moeten berekenen. Maar dan weet ik verder niet hoe je aan de hoek raakt. Ik slaag er ook niet in om er een driehoek uit te halen om misschien de cosinusregel of dergelijke toe te passen.

Dit is wat ik tot nu toe heb:

ik heb eerst de f(x) omgezet naar een vorm die voor mij het makkelijkste af te leiden is:
\(f(x)=\frac{1}{2}(x^{\frac{5}{2}}-5x^{\frac{3}{2})\)
voor de afgeleide kom ik dan op:
\(f'(x)=\frac{5}{4}\sqrt{x}(x^3-3)\)
voor de afgeleide van g(x):
\(g'(x)=\frac{-3}{2\sqrt{x}}\)
dan ging ik het functievoorschrift van de raaklijn in functie f en g opstellen in punt B

het punt in de eerste afgeleide:
\(f'(3)=30\sqrt{3}\)
\(g'(3)=\frac{-3}{2\sqrt{3}}\)
dan stel ik de rechte op in f'(3):
\(y+3\sqrt{3}=30\sqrt{3}(x-3)\)
\(=30x\sqrt{3}-90\sqrt{3}\)
wat trouwens niet zo ziet te kloppen.

de rechte in g'(3) wordt dan: (ik laat mijn bewerking even weg)
\(y=\frac{-3x-27}{2\sqrt{3}}\)
En vanaf hier loop ik vast. Waarschijnlijk zit er een fout in mijn redenering en/of bewerking, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb me al gek gezocht achter het antwoord.

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Hoe zou je de hoek tussen twee lijnen bepalen als deze lijnen elkaar in O snijden.

Bv y=3x en y=x/3? Teken ze ook en controleer je hoek.

Berichten: 102

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Eerlijk gezegd heb ik daar geen idee over. buiten de hoekformules in een rechthoekige driehoek en de cosinus formule kan ik me niet herrineren dat we dergelijke dingen moesten doen in het laatste jaar wiskunde.

En als ik mijn twee gevonden rechten teken, dan bekom ik niet eens een dergelijk snijpunt ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Wat stelt de rc van een lijn voor?

Berichten: 102

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

dat werd ons aangeleerd als de stijging van de y-waarde als de x-waarde 1 eenheid opschuift

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

En daarmee is het de tan van de hoek die die lijn maak met de pos x-as. Onthoud dit!

Dus: y=ax, dan is tan(alfa)=a.

Doe dat bij de lijnen die ik gaf. Teken deze lijnen en geef de hoeken daarin aan. Welke hoeken krijg je?

Berichten: 102

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

dan is de hoek van y=x/3 18,43°, die van y=3x 71,57°, en de hoek daartussen 53,13°

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

En klopt dit met je tekening?

Nu gaat het bij krommen om de hoek die de raaklijnen in het snijpunt maken en hoe vinden we hiervan de rc's?

Berichten: 102

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Door de x-coordinaat van het punt dat je zoekt in te vullen in de functie van de afgeleide, en dan de vergelijking van die raaklijk opstellen. En uit die vgl dan
\(\tan^{-1}\)
van de rico nemen?

en bij de functie f is dit helemaal niet nodig want deze kromme heeft een extremum in dat punt, dus daar is de afgeleide gelijk aan 0.

klopt deze rednering?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Het klopt dat in B de rc van f 0 is, maar wat is dan de hoek?

En wat is de hoek in O?

Berichten: 102

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Nu ik heel me oefening opnieuw heb gemaakt met alle info die ik nu meer heb ben ik op de juiste uitkomst gekomen ;)

dankjewel Safe, dit is al de derde keer dat je mij helpt :]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

OK! Goed dat je dat bijhoudt, want ik doe dat niet.

Succes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Hoeken v. snijpunten v. irrationale functies

Goed dat je dat bijhoudt, want ik doe dat niet.
Daar heb je geen tijd voor zoals jij bezig bent.... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer