Weerstand van wolfraam

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Weerstand van wolfraam

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de weerstand van wolfraam (het draadje van een gloeilamp) toeneemt als deze warmer wordt? Ik constateerde dit verschijnsel bij een practicum natuurkunde.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand van wolfraam

Bij vrijwel alle metalen neemt de weerstand toe bij hogere temperatuur. Wat daarvan de fysische achtergrond is, daar heb ik me nooit zo in verdiept. Maar een mogelijke verklaring is dat temperatuurverhoging feitelijk een sneller bewegen van de atomen is. Daardoor wordt de onderlinge afstand groter, het materiaal zet dus uit, bekend verschijnsel. Maar tegelijk wordt het voor de elektronen moeilijker om de overstap te maken, dus hogere weerstand.

Wolfram wordt gebruikt voor gloeidraden in lampen, en daar is het verschijnsel nogal extreem, vanwege de hoge temperatuur. De weerstand van een gloeilamp is in werkende toestand ongeveer 10 keer zo hoog als in koude toestand.

Berichten: 7.068

Re: Weerstand van wolfraam

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de weerstand van wolfraam (het draadje van een gloeilamp) toeneemt als deze warmer wordt?
De atomen in het wolfraam trillen harder naarmate de temperatuur hoger is. Dit beperkt de gemiddelde vrije weglengte die de electronen afleggen voordat ze weer botsen. Dit merk je als een hogere weerstand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Weerstand van wolfraam

Ik constateerde dit verschijnsel bij een practicum natuurkunde.
De klassieke leunstoelwaarneming die bij dit fenomeen hoort is: gloeilampen gaan kapot bij het aanschakelen, nooit als ze al branden. (Een leunstoelwaarneming is een experiment dat je niet meer hoeft uit te voeren, de onbewust opgeslagen herinnering is voldoende).

Reageer