Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 27

Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Mag ik mij even voorstellen?

Ik ben Gerard Groenewegen 45 jaar en zelf al 10 jaar kleine zelfstandige. In het kader van mijn studie MSc Managementwetenschappen aan de Open Universiteit ben ik bezig met de afrondende scriptie. Mijn hoofdvraag is te bepalen welke factoren een rol spelen bij het succes van een innovatieve starter en welke invloed de mate van nieuwheid heeft op deze factoren.

Het onderzoek bestaat uit een enquête van 53 vragen. Het duurt zo'n 10 minuten om in te vullen. Ik heb rond 1 januari minimaal 75 respondenten nodig. Uw medewerking is dus dringend gewenst!

(De stand op 25 november 2010: 3 respondenten)

De survey is terug vinden op:

http://www.surveymonkey.com/s/N2RZJDS

Het password is test2

1. Voor wie is deze enquête bestemd?

De enquête richt zich op directeuren/ grootaandeelhouders die, niet langer dan 10 tot 15 jaar geleden en niet korter dan 3 jaar geleden, een bedrijf zijn begonnen rond een enigszins nieuw idee. Dit kan zijn geweest een specifiek product, dienst, aanpak, proces, businessmodel, verdienmodel, e-business idee etc.

Als u hier niet aan voldoet, zou u deze enquête kunnen doorsturen? Bedankt alvast!

2. Welke voordelen heeft het voor u om deze enquête in te vullen? Als u de enquête volledig invult dan krijgt u:

A. Na de afronding van het onderzoek een PDF met de uitkomsten van het onderzoek waardoor u meer inzicht kunt krijgen in de succesfactoren van een innovatieve starter.

B. Een uitnodiging om een sessie bij te wonen waar ik de resultaten zal presenteren en met u bediscussiëren. Mijn begeleider Dr. F. De langen zal als spreker optreden rond het thema Innovatie in Strategisch Perspectief. Waarnaar een afsluitende borrel plaats zal vinden met de mogelijkheid tot netwerken. De sessie zal plaatsvinden te Delft of Utrecht in maart of april.

3. Invul tips

A. Het eerste gedeelte van de enquête zo zorgvuldig mogelijk invullen. Bij het laatste gedeelte van de enquête is het het handiger om op de eerste indruk af te gaan en niet te lang de vraag te overdenken

B. Verplichte vragen zijn met een * aangegeven.

Bedankt alvast voor het invullen of doorsturen!

Met vriendelijke groet

Gerard Groenewegen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Groeneg schreef:1. Voor wie is deze enquête bestemd?

De enquête richt zich op directeuren/ grootaandeelhouders die, niet langer dan 10 tot 15 jaar geleden en niet korter dan 3 jaar geleden, een bedrijf zijn begonnen rond een enigszins nieuw idee. Dit kan zijn geweest een specifiek product, dienst, aanpak, proces, businessmodel, verdienmodel, e-business idee etc.
Ik neem aan dat deze enquête specifiek voor Nederland bedoeld is, en dat Vlamingen dus niet tot de doelgroep behoren?
A. Na de afronding van het onderzoek een PDF met de uitkomsten van het onderzoek waardoor u meer inzicht kunt krijgen in de succesfactoren van een innovatieve starter.
We vragen dat indien een enquête geplaatst wordt, de resultaten ook breder ontsloten worden. U kunt de pdf hier eenvoudig uploaden na afloop van uw onderzoek.

Berichten: 27

Re: Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Ja klopt de survey is bedoeld voor bedrijven in Nederland.

Ik zal de PDF uploaden zodra het onderzoek klaar is, februari of maart.

Berichten: 27

Re: Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Mijne dames en heren,

Mijn survey is te downloaden via :

https://www.box.net/shared/e4cf3z4r3m

Voor discussie ben ik altijd te vinden mits dit op correcte wijze gebeurt!

Mvg

Gerard Groenewegen

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Bedankt voor het plaatsen van het eindrapport.

Nu hebben ze bij ons op het instituut vaak van die 'colleges' over hoe je een innovatieve starter moet zijn. Vooral gericht op studenten.

Nou is het natuurlijk heel goed voor het management als ze kunnen zeggen dat het instituut zoveel nieuwe bedrijven heeft gegenereerd, maar ik voel altijd dat ze de studenten teveel pushen om ze iets te laten doen wat niet zal lukken.

Ook al hebben studenten de energie en de intelligentie om een bedrijf op te zetten. Naar mijn mening missen ze drie belangrijke factoren:

1. Een goed idee, ze weten nog niet genoeg van de industrie om een goede innovatie te identificeren.

2. Een netwerk (buiten de universiteit)

3. Een team

Wat vind jij van zulke colleges, en wat is volgens jou de beste methode om meer starters te krijgen.

Berichten: 27

Re: Onderzoek naar succesfactoren van innovatie door een startend bedrijf

Wat vind jij van zulke colleges, en wat is volgens jou de beste methode om meer starters te krijgen.
De colleges kunnen wat mij betreft best zinvol zijn afhankelijk van het leerdoel. Als dit doel is studenten een tipje van de sluier op te lichten van het thema ondernemerschap, prima. Het liefste wel gekoppeld met voldoende case stof en gastsprekers die zelf innovatieve starter zijn, of zijn geweest.

Sommige instellingen maken gebruik van een praktijkvorm waarbij studenten zelf een bedrijf moeten oprichten en weer liquideren. Ik vind dit wel charmant maar ook niet ideaal.

Zelf zou ik stage of praktijkopdrachten voor groepjes studenten binnen een starter, met rapportage verplichting, ook erg zinvol vinden.

Om studenten iets van ondernemerschap bij te brengen denk ik dat ik een mengvorm van bovenstaande punten het zinvolste zou vinden maar hier ben ikzelf ook nog niet uit ;)

Zelf heb ik ervaring met een incubator binnen een instituut dat in enkele gevallen ook tot resultaat leidde maar dit was eerder uitzondering dan regel. Om meer starters te krijgen zou je de aanbevelingen in mijn scriptie kunnen overnemen :P zie blz 42:

"Een verdere consequentie betreft de stimulering van radicale innovaties. Blijkbaar is hier niet meer voor nodig dan te zorgen dat deze starters ondersteuning krijgen bij het ontwikkelen van ideeën die een uniek voordeel bieden ten opzichte van de bestaande mogelijkheden, dat startkapitaal makkelijk beschikbaar is en dat er mogelijkheden zijn voor de ondersteuning bij het schrijven van een businessplan met goede markt- en technologie analyse. De starter zelf moet een relevant sociaal netwerk bezitten en oog hebben voor het belang van voldoende klantanticipatie en participatie gedurende alle ontwikkelfasen van de radicale innovatie."

Reageer