[Scheikunde] verzadigde oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] verzadigde oplossingen

van welke stof, opgelost in water, is de oplossing zeer snel verzadigd?

(keuze tussen: water, keukenzout, suiker, soda, ethanol, calciumhydroxide)

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] verzadigde oplossingen

Volgens mij heb je hier wel een tabel met de nodige gegevens voor nodig ... Ik denk niet dat je dit zomaar kan zeggen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] verzadigde oplossingen

De oplosbaarheid van water in water is natuurlijk een beetje vreemd, dus die laat ik even buiten beschouwing. (lost natuurlijk enorm goed op. Water zal nooit neerslaan van water, of verzadigd raken van water) Ook alcohol mengt gewoon dus dat is in alle mengverhoudingen mogelijk en zal dus ook nooit verzadigd zijn.

Keukenzout is goed oplosbaar volgens het binas. (6.15 mol per liter of 359 gram per liter water)

Soda (natriumcarbonaatdecahydraat) lost ook goed op volgens binas (1.03 mol per liter water (is natuurlijk erg groot met die decahydraat) ofwel 295 gram per liter water)

Suiker is echt lastig te vinden op internet, maar ik weet zeker dat dat goed oplost. Edit: Mijn god ik ben gewoon een kwartier!!! bezig geweest om uit te zoeken hoeveel suiker je kan oplossen in water, waar gaat het over. Anyhow ik vond na zoeken: Solubility in water: about 2.1 g sucrose in 1 g water (at 25 °C). (is sucrose niet glucose, maar zal er veel op lijken) Dit betekend dus per liter water 2.1kg en lost dus het beste op van allemaal. (het leek mij ook te veel, maar zie bron:

http://www.science.edu.sg/ssc/detailed.jsp...arent=5&cat=53)

Dan blijft nog calciumhydroxide over. Volgens het binas lost dat matig op ipv goed bij de andere zouten. Dus ik zou zeggen dat de calciumhydroxide het slechtst oplost. Het zit tussen 0.1 mol per liter en 0.01 mol per liter (je kan dan zelf uitzoeken hoeveel gram dat is. In ieder geval minder dan soda en zout)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer