Vorming ringvortex beschrijven.

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 4

Vorming ringvortex beschrijven.

Hallo allemaal,

Mijn profielwerkstuk (6gym) gaat over ringvortexen. Ik heb alleen wat problemen bij het beschrijven van het vormen van de ringvortex. Ik ben tot nu toe hiertoe gekomen:

Een ringvortex ring wordt gevormd door een combinatie van wrijving en drukverschil. Met de opstelling in dit onderzoek wordt een hoeveelheid lucht door een ronde opening in stilstaande lucht geduwd. Door het snelheidsverschil ontstaat er wrijving tussen de bewegende en stilstaande lucht. Deze wrijving is echter niet gelijk over de hele doorsnede van de bewegende lucht; de grenslagen worden meer beïnvloed dan de binnenste lagen. Hierdoor worden de buitenste lagen meer afgeremd dan de binnenste lagen. Omdat achter de bewegende lucht een gebied ontstaat met een lagere druk, stroomt de lucht van de buitenste, afgeremde lagen hiernaartoe, waardoor de lucht vorticiteit krijgt.

Ik begrijp alleen nog niet precies waarom er precies lagere druk achter de ringvortex ontstaat en dus waarom de lucht vorticiteit krijgt? Hopelijk weet iemand hier meer van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.524

Re: Vorming ringvortex beschrijven.

Ben je misschien de partner van de persoon die gisteren dit topic heeft gestart? Dan kan jouw topic beter daarmee samengevoegd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vorming ringvortex beschrijven.

Blijkens de reactie aldaar, kan deze op slot.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten