Interne rancune en externe agressie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 93

Interne rancune en externe agressie

Hallo,

Zou er mij iemand het verschil tussen interne rancune en externe agressie kunnen uitleggen (eenvoudig!)?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Interne rancune en externe agressie

Interne rancune is, zeg maar, opgekropte woede en

bij externe agressie gaat iemand er op los! De trigger is dan gepasseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Interne rancune en externe agressie

Hier valt niet zomaar antwoord op te geven. We kunnen wel gokken (zoals Thermo), maar het antwoord zal afhangen van de context. Je zult dus even de passage moeten geven waar je niet uitkomt.

Berichten: 93

Re: Interne rancune en externe agressie

Hier valt niet zomaar antwoord op te geven. We kunnen wel gokken (zoals Thermo), maar het antwoord zal afhangen van de context. Je zult dus even de passage moeten geven waar je niet uitkomt.
Het gaat over de verovering en kolonisatie van Latijns-Amerika. (1500-1800) In Latijns-Amerika waren er schitterende beschavingen zoals de Inca's en de Azteken. Dan was er de ondergang van de beschavingen: interne rancune en externe agressie. De Inca's zijn veroverd door Pizarro en de Azteken zijn veroverd door Cortés.

Ik heb dan nog een vraagje:

Verklaring waarom die beschavingen veroverd zijn?

Politieke verdeeldheid in de inheemse koninkrijken zorgde voor interne bondgenoten voor de Spanjaarden.

Zou je dat eens kunnen uitleggen????

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Interne rancune en externe agressie

Het gaat over de verovering en kolonisatie van Latijns-Amerika. (1500-1800) In Latijns-Amerika waren er schitterende beschavingen zoals de Inca's en de Azteken. Dan was er de ondergang van de beschavingen: interne rancune en externe agressie. De Inca's zijn veroverd door Pizarro en de Azteken zijn veroverd door Cortés.
Je maakt het jezelf wellicht te moeilijk. Begrijp je de woorden op zich? Die woorden hebben geen speciale geschiedkundige betekenis. Lees de zin in blokken en ga de betekenis van elk stuk na.

Er wordt gezegd dat
Politieke verdeeldheid in de inheemse koninkrijken zorgde voor interne bondgenoten voor de Spanjaarden.
Waar struikel je over? Probeer voor jezelf de spoilers hier in te vullen voor je kijkt:

De inheemse koninkrijken zijn, zoals je hierboven zelf al zei:
Spoiler: [+]
de Inca's en de Azteken.
Die hebben
Spoiler: [+]
onderlinge strubbelingen
, blijkbaar van politieke aard. En door
Spoiler: [+]
die ontevredenheid
, hadden de Spanjaarden bondgenoten
Spoiler: [+]
onder de Inca's en Azteken
.

Dit lijkt me meer een taalkundig huiswerkprobleem, ik verplaats je topic dus even.

Reageer