Meer weerstand in diepere wateren?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 104

Meer weerstand in diepere wateren?

Hallo dames en heren ik doe een werkstuk over hydrodynamica en de weerstand onder water. En ik vroeg me af hoe de diepte-weerstand verhouding in water is. Wordt de weerstand groter hoe dieper je zwemt of juist kleiner? Of blijft dit gewoon gelijk overal. Ik weet al veel over verschillende stromingen en schuifspanningen etc. dus dit hoeft niet uitgelegd te worden.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Hier zitten waarschijnlijk meer dan de dagelijkse haken en ogen aan, dus verplaatst naar thermodynamica en stromingsleer om een diepergaande discussie mogelijk te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

ik vroeg me af hoe de diepte-weerstand verhouding in water is. Wordt de weerstand groter hoe dieper je zwemt of juist kleiner? Of blijft dit gewoon gelijk overal.
Hoe dieper, hoe meer waterdruk, hoe meer de moleculen op elkaar geperst zitten, hoe sterker de vanderwaalskrachten. Als een voorwerp daartussendoor moet bewegen, moet er een grotere 'klief'kracht gebruikt worden to.v. bij ondiepte. Dat uit zich in de diepte als meer wrijving dan bij ondiepte.

Berichten: 104

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Hoe dieper, hoe meer waterdruk, hoe meer de moleculen op elkaar geperst zitten, hoe sterker de vanderwaalskrachten. Als een voorwerp daartussendoor moet bewegen, moet er een grotere 'klief'kracht gebruikt worden to.v. bij ondiepte. Dat uit zich in de diepte als meer wrijving dan bij ondiepte.
Hartstikke bedankt voor de uitleg, maar weet u toevallig of deze weerstand merkbaar genoeg is? Over wat voor diepte hebben we het als er duidelijk een grotere kliefkracht nodig is en wat houdt een kliefkracht eigenlijk in?(sorry voor een beetje veel vragen, ben nieuwsgierig en probeer m'n werkstuk zo proffesioneel mogelijk te maken:P)

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Ik kan me twee effecten voorstellen, nl. de temperatuur die lager wordt, en de dichtheid die (mede door de temperatuursdaling, mede door druk) zou kunnen veranderen. Door een lagere temperatuur zou water stroperiger kunnen worden. Maar ik denk persoonlijk dat de invloed zeer gering is, zelfs in de diepzee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

...weet u toevallig of deze weerstand merkbaar genoeg is? Over wat voor diepte hebben we het als er duidelijk een grotere kliefkracht nodig is en wat houdt een kliefkracht eigenlijk in?
Kliefkracht is formeel niet gedefinieerd. Daarmee bedoel ik de kracht die nodig is om de vanderwaalsbinding te verbreken.

Ik heb met dit thema nooit geëxperimenteerd. Ik kan daardoor niet aangeven hoeveel procent de toename van de wrijvingsweerstand is per meter daling.

Berichten: 104

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

thermo1945 schreef:Kliefkracht is formeel niet gedefinieerd. Daarmee bedoel ik de kracht die nodig is om de vanderwaalsbinding te verbreken.

Ik heb met dit thema nooit geëxperimenteerd. Ik kan daardoor niet aangeven hoeveel procent de toename van de wrijvingsweerstand is per meter daling.
Lijkt het u handig dit toch te noemen in het werkstuk?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Lijkt het u handig dit toch te noemen in het werkstuk?
Ik zou het zo zeggen:

er is op grotere diepte méér kracht nodig om de vanderwaalskrachten te verbreken dan bij minder diepte.

Dat uit zich als meer wrijving.

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Ik ben persoonlijk niet overtuigd van de beweringen aangaande vdwaalskracht en wrijving. Zonder bron die hierover uitsluitsel geeft (ik heb niets kunnen vinden) zou ik persoonlijk niet durven beweren dat er een verschil is in wriijvingsweerstand bij hogere druk. Ik heb nog nooit gehoord van kliefkrachten. In normale stromingen wordt de wrijving berekend uit de impuls van moleculen die tegen het voorwerp botsen, en schuifkrachten die ontstaan door snelheidsverschillen. Die worden bepaald door dichtheid en stroperigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Meer weerstand in diepere wateren?

Ik ben persoonlijk niet overtuigd van de beweringen aangaande vdwaalskracht en wrijving. Zonder bron die hierover uitsluitsel geeft (ik heb niets kunnen vinden) zou ik persoonlijk niet durven beweren dat er een verschil is in wriijvingsweerstand bij hogere druk.
'Kliefkracht' heb ik zelf verzonnen. Het is de spierkracht van een zwemmer of de kracht van de schroef van een motorboot.
In normale stromingen wordt de wrijving berekend uit de impuls van moleculen die tegen het voorwerp botsen, en schuifkrachten die ontstaan door snelheidsverschillen. Die worden bepaald door dichtheid en stroperigheid.
Water is moeilijk samenpersbaar maar toch wel iets. De dichtheid moet op grotere diepte wat groter zijn dan meer omhoog. Of het kwantitatief relevant is, weet ik niet. Ik gaf dus een zuiver theoretische beschouwing.

Reageer