80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Afbeelding


Toen na de Tweede Wereldoorlog de popmuziek uit de VS en Engeland overwaaide, stortten Nederlandstalige artiesten zich enthousiast in deze nieuwe internationale stroming. Ze deden dat in het Engels. Het sentimentele Nederlandstalige lied hoorde bij een voorbije generatie. Vandaag de dag wordt er weer meer en meer in het Nederlands gezongen. Toch kiezen veel zangers en bandjes nog steeds voor het Engels.

Wat vinden we daarvan? Zo’n 80% van de Nederlanders en Vlamingen begrijpt wel waarom zangers vaak liever in het Engels zingen: dat spreekt een groter publiek aan. Bovendien, zo vindt 50%, is zingen in het Engels makkelijker. Overigens vindt maar 40% Engelstalige teksten in het algemeen mooier dan Nederlandstalige.


Lees meer ... Taaluniversum
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

‘Wie zingt het mooiste Nederlands?’ vroegen we. Dat mocht Standaard-nederlands zijn of een dialect van het Nederlands. Het antwoord is in Nederland Bløf, in Vlaanderen Clouseau en in Suriname Jan Smit. Hier volgt de top per land.


Vlaanderen

1. Clouseau/Koen Wouters

2. Marco Borsato

3. Will Tura

4. Herman van Veen

5. Jan Smit

En de Radio 1 top 100 gisteren:
1 (1) Raymond van het Groenewoud - Twee meisjes

2 (2) Jacques Brel - Ne me quitte pas

3 (3) Jan De Wilde - Eerste sneeuw

4 (4) Wim De Craene - Tim

5 (7) dEUS - Nothing really ends

6 (6) Arno - Les yeux de ma mère

7 (5) Absynthe Minded - My heroics, part one

8 (9) Gorky - Mia

9 (16) Kris De Bruyne - Amsterdam

10 (8) Yevgueni - Als ze lacht

de MNM1000
22 AFSCHEID VAN EEN VRIEND 1993 CLOUSEAU

21 VIVA LA VIDA 2009 COLDPLAY

20 FREAK OUT 1997 2 FABIOLA

19 STAIRWAY TO HEAVEN 1971 LED ZEPPELIN

18 PORSELEIN 1996 YASMINE

17 NOTHING ELSE MATTERS 1991 METALLICA

16 ANGELS 1998 ROBBIE WILLIAMS

15 WALK ON WATER 2000 MILK INC.

14 IRIS 1999 GOO GOO DOLLS

13 BEAT IT 1983 MICHAEL JACKSON

12 SEXY BITCH 2009 DAVID GUETTA feat. AKON

11 SEX ON FIRE 2009 KINGS OF LEON

10 WITH OR WITHOUT YOU 1987 U2

9 CLOCKS 2003 COLDPLAY

8 POKER FACE 2009 LADY GAGA

7 THUNDERSTRUCK 1990 AC/DC

6 BILLIE JEAN 1983 MICHAEL JACKSON

5 BOHEMIAN RHAPSODY 1976 QUEEN

4 INSOMNIA 1996 FAITHLESS

3 MIA 1992 GORKI

2 SUMMER OF '69 1985 BRYAN ADAMS

1 THRILLER 1984 MICHAEL JACKSON

Tijdloze 100 van Studio Brussel (1 Nederlands nummer in volledige lijst)
1 1 Nirvana Smells Like Teen Spirit

2 2 Metallica One

4 3 Led Zeppelin Stairway To Heaven

3 4 Gorky Mia

1000 klassiekers van Radio 2
1

ANN CHRISTY

De Roos



2

QUEEN

Bohemian Rhapsody


3

ABBA

Dancing Queen


4

BRYAN ADAMS

Summer Of 69


5

BARRY WHITE

You're The First, The Last, My Everything


6

ADAMO

Inch' Allah


7

CLOUSEAU

Afscheid Van Een Vriend


8

DEEP PURPLE

Child In Time


9

ABBA

Fernando


10

AC/DC

Highway To Hell
Aldus heb ik enkele bedenkingen bij (de representativiteit van) het onderzoek.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: 80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Zijn het specifiek die lijstjes van de verschillende radiostations die je vraagtekens bij dit onderzoek doen zetten? Die stations hebben een redelijk verschillend luisterpubliek, en die lijstjes zijn volgens totaal verschillende criteria opgezet. Ik zou me zorgen maken over de representativiteit als de enquête gelijklopend zou zijn met zo'n lijstje. Die top 5 uit de enquête lijkt me zo'n beetje de grootste gemene deler te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Zijn het specifiek die lijstjes van de verschillende radiostations die je vraagtekens bij dit onderzoek doen zetten? Die stations hebben een redelijk verschillend luisterpubliek, en die lijstjes zijn volgens totaal verschillende criteria opgezet. Ik zou me zorgen maken over de representativiteit als de enquête gelijklopend zou zijn met zo'n lijstje. Die top 5 uit de enquête lijkt me zo'n beetje de grootste gemene deler te zijn.
Van die top 5 komt er slechts één 1 keer bovenaan in een lijstje voor. Daarentegen komt Gorki in vrijwel alle lijstjes ergens bovenaan uit, maar hoort die niet tot de top 5. Mij lijkt dit helemaal geen gemene deler.


Verantwoording onderzoek

Trendbox bv voerde het onderzoek in april en mei 2010 uit in opdracht

van de Nederlandse Taalunie. De steekproeven zijn genomen uit de

populatie van achttien jaar en ouder. 500 Nederlanders, 315 Vlamingen

en 255 Surinamers vulden een vragenlijst in. De rapportage voor het

hele taalgebied is gemaakt door een herweging in de verhouding 71%

(Nederland), 27% (Vlaanderen) en 2% (Suriname).

Het volledige Taalpeilonderzoek 2010 vindt u op

www.taalunieversum.org/taalpeil.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: 80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Ja, maar kijk: de Tijdloze gaat over de honderd nummers die volgens het stubru-publiek de eeuwigheid zullen overleven. Het lijstje van Radio 1 zijn de beste Belgische nummers aller tijden volgens dát publiek. Dat zijn twee zenders waar je hoe dan ook zelden een plaat van Clouseau zal horen. De top-10 van die lijstjes verandert weinig, het kampt steeds tussen dezelfde platen en daar komt Clouseau gewoon niet in.


Maar Clouseau verkoopt - wat? tien keer ofzo? - het Sportpaleis uit. Gorki speelt op kleine festivals, in jeugdhuizen, ... De gemiddelde Vlaming kan wellicht twee nummers van Gorki opnoemen, maar wel twintig van Clouseau. Clouseau staat aan de lopende band in de ultratop van best verkopende singles, ...


Je bent de populariteit, binnen een (verhoopt) representatieve steekproef van Vlamingen, van groepen die aan één criterium moeten voldoen aan het vergelijken met de populariteit van nummers die aan andere criteria moeten voldoen en die niet getrokken zijn uit een representatieve steekproef maar uit een select luisterpubliek, en dan nog alleen diegenen die het belangrijk vonden om hun favorieten door te sturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 80% begrijpt waarom zangers voor het engels kiezen

Als ik er een beetje een nederlandse spin aan mag geven. Vroeger had het Nederlandse lied gewoon niet de financiele backing om op de radio gespeeld te worden. Ook werden provinciale liedjes vaak genegeerd door de publieke omroepen in Hilversum. Ik denk dat de Nederlandse artiesten gewoon financieel slimmer zijn geworden de laatste jaren..


Tja, en dan die top 2000/1000/500/100 die ze aan het eind van het jaar altijd publiceren. Dat zijn toch ook maar een hoop ouwe lulle platen. Mensen kiezen niet voor de kwaliteit van het lied, maar voor welke herrineringen zij er mee associeren.

Reageer