Kleuren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2

Kleuren

Nog een interessante vraag: denken jullie dat elkeen een kleur hetzelfde ziet als de anderen? Of zie jij groen als rood?

xx stuur pls iets terug?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kleuren

Ach ik denk dat we wel hetzelfde reageren op de kleuren (de chemie binnen de staafjes en kegeltjes is volgens mij gewoon gelijk) alleen interpreteerd niet iedereen de kleuren gelijk. Sommige mensen zijn kleurenblind en halen dus bijvoorbeeld groen en rood (complementaire kleuren) door elkaar. Andere combinaties zijn ook mogelijk. Verder zijn er mensen die geen kleur kunnen zien, maar alleen zwart wit, en dan heb je ook nog synesthesie. Dit is een hele bijzondere afwijking waarin mensen zintuigen aan elkaar verbinden. In sommige gevallen kunnen mensen echt de kleur groen proeven. Dan zien ze iets groen en dan proeven ze echt appeltaart alsof ze het aan het eten zijn, of ze ruiken ineens dennenaalden alsof ze echt door een bos lopen. Over het algemeen genomen denk ik wel dat we kleuren hetzelfde dus zien. We kunnen alleen wel onenigheid hebben over of iets donkerblauw is of zwart, of dat is blauw groen of turquoise is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kleuren

Ieder gezond persoon `ziet` de kleuren hetzelfde, anders zouden er veel misverstanden gebeuren :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kleuren

Ieder gezond persoon `ziet` de kleuren hetzelfde, anders zouden er veel misverstanden gebeuren :wink:


Dat hoeft toch niet. Jij kan toch je hele leven rood als groen hebben gezien zonder problemen. Je hebt het je hele leven alleen 'verkeerd' genoemd. Je weet bijvoorbeeld de volgorde van een stoplicht, bij het bovenste licht moet je stoppen en bij de onderste mag je doorrijden, of je nou het stoplicht omdraait of niet de volgorde blijft hetzelfde. Misschien zie je het bovenste licht wel als een kleur die ik normaal pimpelpaars zou noemen, maar denk jij dat dat rood is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kleuren

daarom zet ik ook `ziet` tussen haakjes :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kleuren

daarom zet ik ook `ziet` tussen haakjes :wink:


dan zijn we het eens. :shock:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kleuren

Elke (gezonde) mens zal kleur hetzelfde zien. Dit komt puur doordat de pathways van de kegeltjes en de staafjes bij elk persoon hetzelfde is. Dus ik ben het niet met jullie eens.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kleuren

Dit is een puur filosofische discussie, want het is met geen mogelijkheid aan te tonen. Biochemisch kan alles dan voor iedereen gelijk zijn, ergens vindt er een interpretatie plaats van de kleur door je bewustzijn. En ons bewustzijn (je 'zelf') is nog een groot raadsel.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Kleuren

ik vind deze discussie eigenlijk nogal corrupt.

Als je ervan uitgaat dat telepathie niet bestaat, dan kun je geestelijke interpretaties niet vergelijken en kun je je volgens mij ook niet gaan afvragen of kleuren anders geinterpreteerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kleuren

Daarom gooide ik het ook over de biochemische kant. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de biochemie tussen jou en mij zodanig verschilt dat we de kleuren anders interpreteren/zien.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kleuren

Ik zei in mijn post dat in principe de kegeltjes en staafjes, als ze normaal werken wel hetzelfde zullen doorgeven. Wat daarna gebeurt aan interpretatie, is natuurlijk erg divers. Of gezonde mensen hetzelfde zien, kun je nooit bewijzen, het tegendeel ook niet. Als je kijkt naar hoeveel verschillende verhalen ooggetuigen doorgeven aan politie als ze iets hebben gezien, dan vraag ik mij wel eens af hoe verschillend wij dingen zien. De verhalen zijn altijd anders. Dingen zien is toch bijna geheel geheugenwerk. Er is geen reden om aan te nemen dat mensen kleuren anders interpreteren, maar ook geen reden om het uit te sluiten toch? (meer om de discussie open te houden en advokaat van de duivel etc.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Kleuren

Elke (gezonde) mens zal kleur hetzelfde zien. Dit komt puur doordat de pathways van de kegeltjes en de staafjes bij elk persoon hetzelfde is. Dus ik ben het niet met jullie eens.
Tot op dat niveau zal alles dus wel hetzelfde zijn. Onze hersenen zijn allemaal verschillend, er zijn grote gelijkenissen, maar op kleine schaal ook veel verschillen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kleuren

De hersenen kunnen allemaal wel verschillen. Er is geen enkele aanwijzing dat mensen kleuren anders zien dan anderen. (spreek nog altijd over een gezond organisme) De chemische paden die worden afgelegd zijn bij iedereen identiek.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 61

Re: Kleuren

Dit is toch makkelijk te onderzoeken of iemand groen en rood omgekeerd "ziet" dan de gemiddelde mens.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kleuren

Doe eens een voorstel? Ik kan er namelijk geen een bedenken :shock:

Dus bedenk maar een onderzoek, van begin tot eind, waarin je aan kunt tonen dat mensen kleuren verschillend kunnen interpreteren, dus bijvoorbeel rood zien als groen, waar iemand anders rood als rood ziet.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer