Milieubelasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Milieubelasting

hallo,

Ik moet voor school berekenen hoe hoog de milieubelasting is voor het proces vacuüminjectie van een zeilboot.

Iemand enig idee hoe ik dit goed aan kan gaan pakken?

Heb al geprobeerd met eco-indicator manier maar dit heeft niet zoveel zin volgens mij want zo bereken ik de indicatoren en niet de kosten.

Alvast heel erg bedankt!

Marjolein

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Milieubelasting

Als je de milieubeasting wil berekenen, dan is juist de eco-indicator een goede methode. Wat wil je met de kosten? Kosten en milieubelasting zijn 2 verschillende dingen, dus op dit moment begrijp ik je vraag niet helemaal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Milieubelasting

Uhm, ik moet berekenen in hoeverre vacuüminjectie-methode van een boot het milieu aantast. Ook hoe ik deze aantasting kan verminderen.

Hoe meer je het milieu belast, hoe meer je moet betalen. Ook dit moet ik vermelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Milieubelasting

Uhm, ik moet berekenen in hoeverre vacuüminjectie-methode van een boot het milieu aantast. Ook hoe ik deze aantasting kan verminderen.
Ook dan is de Eco-indicator een goede methode. Als je de diverse gebruikte materialen, produtietechnieken, energieverbruik e.d. goed uitsplitst, kun je een mooie diagram maken waarbij je direct de belangrijkste vervuilers naar boven krijgt. Dat is volgens mij precies wat je nodig hebt, toch?

Het is bij het maken van LCA's een veel gebruikte methode die veel inzicht geeft.
Hoe meer je het milieu belast, hoe meer je moet betalen. Ook dit moet ik vermelden.
Hoe bedoel je dit precies? Je betaalt niet voor n vervuilingseenheden. Dat geldt alleen voor afvalwater, en dat lijkt me bij vacuüminjecte niet de belangrijkste vervuilingsbron (even onder voorbehoud - ik ken het proces niet echt). Veel relevanter lijkt me de harsproductie, de uitstoot van VOS en de EOL-techniek. Hiervoor betaal je niet direct een prijs per eenheid, maar je hebt wel kosten voor de nageschakelde technieken (koolstoffilters bijvoorbeeld) of een bepaalde afvalstoffenheffing.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer