Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 28

Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

Hallo,

ik zit met de volgende berekening waar ik vastloop:

ik heb een buis:

L=3.5m

D=0.15m

Vinstroom= 1.5m/s

Pin = 3 bar

soortelijke massa= 1010 kg/m3

viscositeit= 2.5*10^-3

De stroming is turbulent in het begin, Re=90900

Leiding is van rvs.

Nu wil ik om de 35cm de druk en snelheid van de vloeistof weten.

Ik weet dat ik per stuk een drukval heb en een snelheidsverlies,

Maar hoe is de samenhang tussen de drukval en snelheidsverlies?

Want per deel veranderd het Reynolds getal en daardoor de fanning factor

Berichten: 23

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

Hoe kom je erbij dat er een snelheidsverlies is? De "wet van behoud van massa" staat dat niet toe.

Het flowprofiel zal wellicht wel iets wijzigen, tot een bepaalde inlooplengte, maar de gemiddelde snelheid dus niet.

Berichten: 28

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

ja inderdaad vanuitgaande dat het een recht stuk dichte buis is.

Per die 35cm is er een aftakking van 32mm, hierdoor gaat een deel van het debiet in de aftakking en deel stroomt door.Hier moet toch wel degelijk een snelheidsverlies zijn,

door dat het Reynolds en de fanning factor op elk punt anders is?

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

Er is nu wel een heel andere situatie ontstaan. In eerste instantie heeft VanOekelen gelijk, er is geen snelheidsverlies in een afgesloten buis. Wel een drukval door weerstandsverliezen.

Maar nu moet je na elke aftakking weten welke snelheid er over is, aan de hand van massavergelijking. En de afstromende massa's zijn afhankelijk van de druk en de situatie na de aftakking.

En om de drukval over het volgende stuk te berekenen moet je Re opnieuw berekenen voor elk nieuw stuk, dan de weerstand, en dan de drukval.

Dus ik denk dat je met een stelsel vergelijkingen komt te zitten. De vorm daarvan kan ik nu niet vaststellen want ik weet dus niet waardoor de afsplitsende massastromen door worden bepaald. Tegendruk, vorm van de vertakkingen, het wordt zeer gecompliceerd lijkt me.

Berichten: 28

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

de flow bij de eerste aftakking is 9430 l/h

Ik laat de weerstand van het T-stuk even voor wat het is, maar de massa vergelijking?

dat kan toch niet waneer ik de totale ingaande flow niet weet.

Het zou iets minder zijn dan 9*9430 l/h

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

Ik denk dat je dan moet aanvaarden dat je deze situatie niet kan berekenen, maar moet meten. Ik neem aan dat de betreffende installatie bestaat? Bepaal dan bij elke uitstroomopening de flow en de statische druk, daarmee kun je de situatie doeltreffend omschrijven.

Berichten: 28

Re: Snelheid en druk in verschillende punten van een buis

ik heb nu in matlab een model gemaakt.

Hieruit kom ik een reeel getallenreeks voor zowel de drukval als de snelheid en uitstroomdebiet.

Deze loopt alleen met een logaritmische factor af. De drukval wordt kleiner naarmate de leiding langer wordt.

Dit is wel aanvaardbaar, toch?

plaatje is een idee voor het verloop, ik kan de echte grafiek niet uploaden dus let niet op de bijschriften

Op de x-as staat bij de afstand

op de y-as de delta P

Afbeelding

Reageer