Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

Hallo,

ik doe een onderzoek naar de vorming van bepaalde smaakstoffen in bier door de gistcel en ik ben een diagram tegen gekomen dat hoort bij de Ehrlich Pathway.

Het lijkt er in mijn ogen echter op dat er een fout in zit (kleine fout met grote gevolgen).

Volgens mij wordt er namelijk geen alcohol gevormd als er een H+ wordt afgenomen van de aldehyde (volgens het diagram wel). Ook snap ik niet helemaal hoe er (zonder het toevoegen van een zuurstof atoom) uit een aldehyde een organisch zuur kan worden gevormd.

Dit is de link naar de pagina met het diagram.

http://aem.asm.org/cgi/content/full/74/8/2259/F1

Alvast bedankt,

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

Mij lijkt dat de uitwisseling van watermoleculen in dit proces niet staat weergegeven. Die watermoleculen zijn de leveranciers van de O-atomen die je hier mist.

Of dat een fout is weet ik niet; lijkt me eerder een kwestie van ingeburgerd gebruik om dat weg te laten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

@Marko

bedankt voor het snelle antwoord.

Wat denk jij over de uitwisseling van H+ door NADH+? volgens mij staan daarbij de pijlen namelijk verkeerd om..?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

Daar lijkt het inderdaad op. NADH is de reductor, dus NADH wordt verbruikt bij de reductie van een aldehyde tot een alcohol. NAD+ moet daarbij vrijkomen. De reactie zou dus moeten zijn:

R-CHO + NADH + H+ --> R-CH2OH + NAD+
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb echter ook moeite met de linker reactie; de vorming van een zuur uit de aldehyde.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Ik kom zelf namelijk uit op het volgende (er klopt volgens mij bar weinig van)

H2O+NADH+ + R-COH-->> 3H+ +e- +R-COOH+NAD+

het vreemdste vind ik nog dat NADH zijn H+ kwijt raakt volgens het diagram (zie openingspost)..

Alvast bedankt,

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vorming hogere alcoholen ehrlich pathway

StevenCor schreef:Bedankt voor je antwoord.

Ik heb echter ook moeite met de linker reactie; de vorming van een zuur uit de aldehyde.
Daar staan de pijlen ook verkeerd om
Ik kom zelf namelijk uit op het volgende (er klopt volgens mij bar weinig van)

H2O+NADH+ + R-COH-->> 3H+ +e- +R-COOH+NAD+
Dat klopt inderdaad niet. Laten we bij het begin beginnen: De halfreactie van het aldehyde naar het zuur:

R-CHO --> R-COOH.

In deze reactie wordt het aldehyde geoxideerd. Hiervoor zijn 2 elektronen nodig.

R-CHO + 2e --> R-COOH

Ook moet er een O-atoom bij, afkomstig van H2O:

R-CHO + H2O --> R-COOH + 2e

Die H-atomen van H2O moetern ergens blijven .Bovendien moet in totaal de linkerkant van de pijl net zoveel lading vertegenwoordigen als de rechterkant:

R-CHO + H2O --> R-COOH + 2 H+ + 2e

Verder wordt NAD+ gereduceerd:

NAD+ + H+ + 2e --> NADH

Tellen we beide halfreacties op:

R-CHO + NAD+ + H2O --> R-COOH + NADH + H+
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer