Elektrische slinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Elektrische slinger

wij moeten proefje doen voor fysica, en da uitleggen.

http://fys.kuleuven.be/alon/Lesmateriaal/B...ektriciteit.pdf

het staat op p6, met piepschuim en aluminiumfolie, zou iemand me kunnen verklaren waarom het balletje heen en weer slingert?

mvg,

FP

Re: Elektrische slinger

Ik vermoed van wel, maar ik denk niet dat het de opdracht is dat je aan een ander moet vragen wat er gebeurt.

Welke waarnemingen heb je zelf gedaan, wat heb je er zelf voor verklaring voor?

Berichten: 2

Re: Elektrische slinger

We hebben uiteraard dit experiment uitgevoerd.

Het bolletje gaat geleidelijk aan en steeds sneller, heen en weer.

Hiervoor moesten we eerst een plastieken staaf d.m.v. wol een lading geven.

Als we het staafje in contact brengen met het aluminiumfolie aan de rand, denk ik dat de positieve deeltjes van het folie worden aangetrokken tot in de omgeving van het staafje.

Ik denk dat hierdoor, de andere kant van het aluminiumpapier een negatieve lading zal krijgen en dit zal zorgen voor beweging van het balletje.

Hieruit verklaar ik nog niet, waarom het balletje een slingerende beweging gaat maken.

A.u.b. wat hulp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektrische slinger

Aluminium is een geleider. Je brengt met je geladen staaf lading op het aluminium. Hoe verdeelt lading zich over een geleider?

(PS: kunnen positieve ladingsdeeltjes zich verspreiden in een vaste stof?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Elektrische slinger

Als ik mij niet vergis, krijgt de plastieken staaf een negatieve lading.

Als je deze staaf dan in contact brengt met het aluminiumfolie van 1 zo'n opstaande rand, zal dit aluminiumfolie een negatieve lading krijgen.

Door elektrische influentie gaat er nu iets gebeuren met het bolletje van aluminiumfolie. Ga zelf na wat er met het bolletje gebeurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Elektrische slinger

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer