Willekeur

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Willekeur

Goedemiddag,

Ik zit met een vraag. Het is namelijk lang geleden dat ik iets heb gedaan met wiskunde (zeg 10 jaar) en ben even het spoor bijster.

Ik ben instructeur bij defensie en heb nu een klas van 12 cursisten. Deze wil ik voor een aantal praktijkopdrachten elke keer in 2 groepen plaatsen. Maar iedere keer moeten er zo goed als mogelijk een nieuwe samenstelling van die groep zijn.

Uiteraard snap ik dat dit niet eindeloos door kan gaan.

Maar welke aanpak moet ik gebruiken of is er een randomizer die ik kan gebruiken?

Dus 12 mensen, elke keer 2 groepen en de groep zoveel mogelijk gehusseld.

Bij vorbaat dank voor de reacties.

Re: Willekeur

Om twee groepen te maken van twaalf deelnemers zijn er
\(\frac{12x11x10x9x8x7}{6x5x4x3x2x1}\)
mogelijkheden, dus 924 stuks. De kans dat je twee dezelfde groepen trekt is dus erg klein. Je kan er dus veilig voor kiezen om willekeurig in te delen.

Afhankelijk van het aantal cursussen zou je kunnen kiezen om de groep op te splitsen in subgroepjes, die je doorelkaar gooit als groepjes. Immers er zullen altijd mensen bij elkaar zitten die dat vorige keer ook zaten, omdat je maar twee groepen maakt.

Op die manier maak je de samenstelling het meest gevarieerd.

Maak je vier subgroepjes, dan heb je al drie verschillende cursus samenstellingen, nl. AB-CD, AC-BD en AD-BC.

Maak je 6 subgroepjes, dan zijn er al 10 mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Willekeur

Er is een manier om zo veel mogelijk/goed door elkaar te husselen:

je hebt 12 mensen:

123456789ABC

Code: Selecteer alles

De eerste keer skip je 0, dus

123456789ABC

111111

dan skip je 1, dus

123456789ABC

1-1-1-1-1-1

dan skip 2, maar omdat je rij te kort is, herhaal je hem, degene die nog niet in een groep zitten plaats je er achter

123456789ABC235689BC

1--1--1--1--1--1

skip 3

123456789ABC234678ABC

1---1---1---1---1---1

skip 4, na 2 keer zijn er nog mensen tekort, dus nog een keer herhalen. Steeds herhalen tot de groep compleet is.

123456789ABC2345789AC234789A

1----1----1----1----1----1
Dit werkt trouwens ook voor andere aantallen dan 12 personen, en voor meer dan 2 teams, maar dan moet je eerst volledig team 1 maken, en dan volledig team 2, enz.

Ik zie de driloefening om in teams te verdelen al voor me. Is misschien nog eens iets voor op het speelplein. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Willekeur

Bedankt voor de reacties zo ver.

Bessie, die eerste deling, dat zegt me al niks meer ;)

Maar het idee van subgroepjes snap ik uiteraard wel (gelukkig).

Beide methodes zal ik eens proberen. Maar aangezien collega's dit ook willen gebruiken, zoek ik een programma(tje). Wat ik kan downloaden en distributeren via ons intranet. Hebben jullie een idee hiervoor?

En de driloefeningen zullen niet zo spectaculair zijn zoals jullie denken. Ik ben namelijk instructeur verbindingen. Dus alles heeft met radio-communicatie te maken.

Een voorbeeld van zo'n oefening: Met wapens over een hindernisbaan en aan het eind een radio gebruiksgereed maken.

De groep die het snelst klaar is, krijgt elk groepslid een punt.

Een ander voorbeeld. 2 groepen, iedere groep heeft een mast met antenne bij hun. Op het zelfde tijdstip vertrekken (afstand van globaal 1.5 km). Het groepje die het eerst de mast met antenne heeft staan, krijgt de punt per cursist in het groepje.

Vandaar dat ik mij echt aan groepen moet houden van de 6 cursisten.

Uiteraard onderkende wij ook al dat je niet kan voorkomen dat er mensen vaker in hetzelfde groepje zullen zitten. Mocht dat 3x achtereenvolgend gebeuren en alle drie die keren wint dat groepje. Krijgt die perso(o)n(en) 3 extra punten, voor excellent leadership.

UIteraard willen we de groepen zo goed als mogelijk gevarieerd houden. En zo weinig mogelijk kans hebben op 3x een cursist in groep 1 (achtereenvolgend). We willen uiteraard geen punten weggeven. Ze zullen er wel voor moeten werken.

Re: Willekeur

Die eerste deling kun je ook vergeten. Hij geeft aan dat er 924 mogelijkheden zijn om de groepen te kiezen, en dat je dus in principe willekeurig zou kunnen kiezen zonder veel kans te lopen dezelfde groepen te krijgen.

Maar het idee van 317007 is ook erg goed, en zou je ook in een programmaatje kunnen zetten. Bijvoorbeeld excel zou me wel lukken, je geeft in een cel het aantal cursisten en in een andere het aantal groepen, en dan geeft excel een lijst met de groepen. Wel in rangnummers, dus je moet zelf een genummerde lijst van deelnemers hebben en de namen er bij zoeken (kan ook in excel, maar of dat makkelijker werkt?).

Ik maak wel een opzetje in excel, misschien kan iemand er een fraaie applet of java voor maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Willekeur

Ik maak wel een opzetje in excel, misschien kan iemand er een fraaie applet of java voor maken.
Dat moet je maar 1 keer vragen ;) Ik ben er al aan begonnen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Willekeur

En hier is ie dan:

mega file upload

Kijk nog wel eventjes na of alles klopt. Ik heb het in de rapte moeten schrijven, aangezien ik binnen enkele minuten mijn trein moet halen.

De interface zou zichzelf moeten uitwijzen. Niet zo fancy, maar daar kan altijd nog aan gewerkt worden ;)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 5

Re: Willekeur

Ziet er goed uit en zeker in zulk snelle tijd.

Zal maandag het op de kazerne uitproberen.

Ik hou je op de hoogte.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Willekeur

Om het wat te vereenvoudigen, heb ik het programmaatje een beetje aangepast zodat het de gegevens in een tekstfile saved, zodat de volgende keer als je het opent alle namen er nog in staan:

file
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 5

Re: Willekeur

Het bestandje werkt aardig.

1 minpuntje wat ik tegen kom, is dat de eerste naam in de lijst altijd in groep 1 zit. Al voor ik 30 of 60 permutaties in.

Nu moet ik dus alsnog zelf gaan schuiven om er voor te zorgen dat een persoon geen 3 keer achter elkaar in dezelfde groep zit.

Het helpt in ieder geval wel een heleboel door iets inzichtelijk te hebben. Het schuiven is makkelijker dan wanneer je het zelf elke keer moet gaan uitschrijven.

Bedankt voor de effort.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Willekeur

Dat is natuurlijk een gevolg van het algoritme van 317070.

Als je wil kan ik vanavond nog wel een randomizer door de groepnummers sturen, die telkens de groepnummers door elkaar haalt (en de mensen in een groep natuurlijk ongemoeid laat).
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 5

Re: Willekeur

Bedankt voor het aanbod, stress niets.

Dan hoop ik dat je het juiste bereikt, want als je met groep nummers gaat goochelen, maar de groepsleden hetzelfde blijven, bereik je nog niks. Zo ver als ik het zie.

resume:

12 mensen,

2 groepen van elk 6 mensen,

groepen moeten zo veel mogelijk willekeurig ingedeeld worden,

proberen te voorkomen dat een individu 3x achter elkaar in dezelfde groep zit.

Ik zie je werk graag tegemoet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Willekeur

Maar dan is het toch al goed zoals het is.

Persoon 1 zit altijd in groep1, maar dat maakt dan toch niet uit, het is maar een naam. Hij zit nooit met allemaal dezelfde mensen in die groep.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Willekeur

ZVdP schreef:Dat is natuurlijk een gevolg van het algoritme van 317070.

Als je wil kan ik vanavond nog wel een randomizer door de groepnummers sturen, die telkens de groepnummers door elkaar haalt (en de mensen in een groep natuurlijk ongemoeid laat).
Het kan eenvoudiger. Voor je eerste skip plaats je gewoon niemand in groep 1.

Dus..

Code: Selecteer alles

De eerste keer skip je 0, dus

123456789ABC

111111

dan skip je 1, dus

123456789ABC

-1-1-1-1-1

dan skip 2, maar omdat je rij te kort is, herhaal je hem, degene die nog niet in een groep zitten plaats je er achter

123456789ABC124578AB

--1--1--1--1--1

skip 3

123456789ABC1235679AB

---1---1---1---1---1

skip 4, na 2 keer zijn er nog mensen tekort, dus nog een keer herhalen. Steeds herhalen tot de groep compleet is.

123456789ABC12346789BC124679BC

----1----1----1----1----1
Je wisselt de groepen als het ware per keer om, door de eerste weg te laten.

Overigens kunnen mensen perfect 3x of meer in dezelfde groep zitten, anders zou het juist niet meer willeukeurig zijn. Het zal echter afhangen van de willeukeur van deze pseudogenerator. Is er iemand die de periode ervan kent?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer