Datum

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Datum

Hey,

Vraagje voor mijn schoolverslag.

Als ik bv. dinsdag zeg "ik ga volgende vrijdag fietsen". Is dat dan de eerst volgende vrijdag of de vrijdag daarachter?

Mrc

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Datum

Er wordt wel degelijk de vrijdag erachter bedoelt.

Als je zegt ik ga volgende vrijdag fietsen, dan bedoel je de vrijdag die volgt op deze vrijdag en dat is die van volgende week.

;)

In onze dagelijkse spreektaal lijkt het me ook vanzelfsprekend dat 'volgende vrijdag' bedoelt wordt al de vrijdag van de week erna (dat is voor mij althans intuitief).

Berichten: 1.168

Re: Datum

Helemaal niet, Siron.

Met volgende wordt in het algemeen komende bedoeld, dus as vrijdag; bovendien is het niet bedoelt maar bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Datum

En intuïtief ;)

Maar ik ga wel akkoord met Siron dat voor de 'eerste' vrijdag eerder 'deze vrijdag' wordt gebruikt...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Datum

Voor de eerstvolgende vrijdag wordt toch meestal "aanstaande vrijdag" gezegd en als het om de vrijdag in de week erop gaat "volgende week vrijdag".
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Datum

de grijze muis schreef:Helemaal niet, Siron.

Met volgende wordt in het algemeen komende bedoeld, dus as vrijdag; bovendien is het niet bedoelt maar bedoeld.
Ik heb nog nooit van m'n leven gezegd als het nu bijvoorbeeld dinsdag zou zijn: 'Ik ga volgende vrijdag fitnessen bijvoorbeeld' dat ik dan deze vrijdag bedoel.

Dan zeg je toch 'deze' of 'aanstaande' (zoals rhiannon zegt).

Misschien is het correct Nederlands om te zeggen 'de volgende' als je de komende bedoelt, maar intuitief zou ik (en ik ben waarschijnlijk niet de enige) denken dat het die van volgende week was.

Berichten: 1.168

Re: Datum

Waarom heb je niet even hier gekeken? Duidelijk toch. Waarom moet het via WSF?

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1437/

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Datum

Omdat we dat nu allemaal weten natuurlijk ;) Weer iets bijgeleerd ;) Maar de informele formulering die de vraag hier veroorzaakte, wordt wel duidelijk aan de kaak gesteld!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer