Van 4 naar 5 aso

Reageer
Berichten: 6

Van 4 naar 5 aso

Hallo allemaal!

Sinds het zesde leerjaar weet ik ongeveer wat ik in de toekomst wil doen:

6 jaar Latijn wiskunde, 5 jaar burgerlijk ingenieur informatica,

dan hopelijk doctoreren en gaan werken.

Nu zit ik in het vierde jaar secundair onderwijs.

Ik doe Latijn met 5u wiskunde.

Ik heb gehoord dat je voor burgerlijk ingenieur veel wetenschappen nodig hebt,

dus ik twijfel heel hard.

De 3 opties:

* Wetenschappen 6 uur wiskunde + 2 uur optiewiskunde

* Latijn 6 uur wiskunde + 2 uur wetenschappen (optie) = 1u fysica, 1u chemie

* Latijn 6 uur wiskunde + 2 uur optiewiskunde

Mijn broer doet nu Latijn 6+2 u, en hij heeft veel werk.

Vrienden raden wetenschappen aan, omdat ik 'niets ben met Latijn' aan het KUL.

Wat raden jullie mij aan?

Met vriendelijke groet,

R.

Berichten: 771

Re: Van 4 naar 5 aso

Maakt niet zoveel uit naar mijn mening, veel burgerlijk ingenieurs deden latijn

Hoewel inderdaad wetenschappen wel gemakkelijker is dan latijn, maar dat voordeel is bijna verwaarloosbaar vind ik...

Ik denk dat je het best zoveel mogelijk wiskunde neemt, daar zal je vast nog het meeste mee zijn.

Meestal stellen die extra uren wetenschappen toch niet zoveel voor (jammer genoeg)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Van 4 naar 5 aso

Hoewel inderdaad wetenschappen wel gemakkelijker is dan latijn, maar dat voordeel is bijna verwaarloosbaar vind ik...


Ik begrijp dat het zo lijkt, maar ik doe zelf Latijn laatste jaar met extra wiskunde en ik kan met zekerheid zeggen dat ik wetenschappen veel moeilijker vind dan Latijn. Latijn is handig als je in het hoger onderwijs verder gaat met talen of letterkunde bijvoorbeeld. Als je Latijn hebt gehad ben je wel goed getraind om vanbuiten te leren, dat wel. Maar op zich denk ik dat als je voor Burgerlijk Ingenieur gaat je beter af bent met wetenschappen.

Re: Van 4 naar 5 aso

Ik zou voor Wetenschappen-Wiskunde gaan. Ondanks dat veel Ingenieurs ook Latijn-Wiskunde hebben gedaan, heeft het eigenlijk echt niet veel zin. Van kennissen weet ik dat Latijn in een derde graad soms echt enorm moeilijk kan zijn, en als je dan Latijn doet terwijl je er in de toekomst weinig tot niets van gaat gebruiken, is het vrij nutteloos.

Als je toch perse Latijn wilt doen, doe dan de optie met 6uur wiskunde en 2uur wetenschappen. Zoveel verschil tussen 6 en 8 uur Wiskunde is er niet, dus je zou op alle drie fronten een vrij brede kennis hebben.

Berichten: 771

Re: Van 4 naar 5 aso

Ik begrijp dat het zo lijkt, maar ik doe zelf Latijn laatste jaar met extra wiskunde en ik kan met zekerheid zeggen dat ik wetenschappen veel moeilijker vind dan Latijn. Latijn is handig als je in het hoger onderwijs verder gaat met talen of letterkunde bijvoorbeeld. Als je Latijn hebt gehad ben je wel goed getraind om vanbuiten te leren, dat wel. Maar op zich denk ik dat als je voor Burgerlijk Ingenieur gaat je beter af bent met wetenschappen.
Ik doelde er meer op dat het gemakkelijker is met een voorkennis van wetenschappen dan van Latijn ^^

My bad

Sowieso is wetenschappen-wiskunde de beste voorbereiding in principe, maar als je echt 6 jaar latijn wilt doen vormt dat niet zon groot probleem

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Van 4 naar 5 aso

Tommeke14 schreef:Ik doelde er meer op dat het gemakkelijker is met een voorkennis van wetenschappen dan van Latijn ^^

My bad

Sowieso is wetenschappen-wiskunde de beste voorbereiding in principe, maar als je echt 6 jaar latijn wilt doen vormt dat niet zon groot probleem
Ik bedoelde het ook niet als een verwijt ;) . Ik ben het inderdaad met je eens dat wetenschappen-wiskunde de beste voorbereiding is. Veel wiskunde en veel wetenschappen, alles wat je dus nodig hebt om volgend jaar verder te gaan in exacte wetenschappen of burgerlijk, ... .Ik heb er zeker geen spijt van dat ik Latijn doe, maar aangezien ik volgend jaar hoogstwaarschijnlijk verder ga in 'wiskunde' is het eigenlijk nutteloos.
Van kennissen weet ik dat Latijn in een derde graad soms echt enorm moeilijk kan zijn, en als je dan Latijn doet terwijl je er in de toekomst weinig tot niets van gaat gebruiken, is het vrij nutteloos.
Het kan van school tot school verschillen, maar in ieder geval is bij ons Latijn helemaal niet moeilijk. Het moeilijkste deel (hiermee bedoel ik vooral Latijnse grammatica) leer je in de 1ste graad en dat is waar velen afhaken, omdat die inderdaad wel in het begin moeilijk is. Maar de laatste jaren Latijn zijn puur teksten lezen van Romeinse schrijvers, dus eigenlijk niet zo heel veel aan. De mensen van economie of anderen zwoegen vele harder dan ons (voor Latijn dan toch ;) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Van 4 naar 5 aso

Ik studeer zelf Burgerlijk Ingenieur in de Computerwetenschappen aan de VUB en heb Latijn-Wiskunde gedaan in het secundair.

Als je nu al 4 jaar Latijn hebt gedaan, dan zou ik daar gewoon mee verder doen. Het zou zonde zijn van dat op te geven. Dat beetje extra wetenschappen zal je op gebied van fysica en chemie geen voordeel geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Van 4 naar 5 aso

Met Latijn ben je op het eerste zicht niet veel, maar ik vind die cultuur wel interessant en het is ook wel leuk als je wat Latijnse woorden kent en die dan herkent in bijvoorbeeld namen van personnages in boeken/films...

Door dat de studeren verwerf je ook wel bepaalde skills. In die Latijnse teksten kom je bijvoorbeeld de meest ingewikkelde zinsconstructies tegen en dat kan je misschien ook helpen om de structuur beter te zien in Engelse (of Franse) teksten.

Kortom: als het je boeit mag je het zeker niet laten vallen. Als je echt voor wetenschappen wilt gaan is dat natuurlijk geen probleem, maar je moet echt niet bang zijn dat je minder goed voorbereid zou zijn als je Latijn in de plaats hebt gedaan.

Berichten: 6

Re: Van 4 naar 5 aso

Bedankt allemaal ;)

Ik heb alle berichten eens goed gelezen en ik denk dat ik toch meer de neiging heb om voor de Latijn-Wiskunde 8 uur te gaan (aangezien het toch niet zoveel uitmaakt).

Groeten,

R.

Berichten: 411

Re: Van 4 naar 5 aso

Mijn antwoord sluit ongeveer aan bij bovenstaande. Als je al 4 jaar Latijn gedaan hebt, dan zou ik het zonde vinden om daar nu mee te stoppen. De laatste 2 jaar zijn voor de meeste mensen ook de leukste jaren (voor iedereen die ik ken althans, inclusief mezelf!). Verder zorgt Latijn er ook voor dat je geen vakidioot wordt, maar dat je ook kennis maakt met heel wat cultuur, filosofie, etc. En dit zijn, volgens mij, dingen die echt niet mogen ontbreken in je leven.

Of je nu 2 extra uren wiskunde moet nemen of 2 extra uren wetenschappen maakt volgens mij niet zoveel uit, alhoewel 2 extra uren wetenschappen misschien wel meer voordelen bieden voor het eerste jaar van je hogere studie. Met 6uur wiskunde heb je sowieso genoeg om het aanvangsniveau van Burgerlijk Ingenieur te kunnen volgen, maar als je minder wetenschappen hebt zal je vooral het eerste semester heel wat achterstand hebben ten opzichte van medestudenten, en dit kan best wel eens frustrerend zijn (ik spreek uit ervaring!).

Conclusie is dus dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, zolang je maar die goede basis wiskunde hebt. Maar mijn voorkeur ligt bij Latijn-Wiskunde met twee extra uren wetenschappen.

Succes bij het maken van je keuze!

Berichten: 6

Re: Van 4 naar 5 aso

Meer dan 3 jaar later heb ik gekozen voor Latijn met 8u wiskunde, echt geen spijt van gehad.

Eerste jaar burgerlijk ir ook achter de rug, 1 herexamen mechanica en alle wetenschappen ingehaald door 6 studiepunten vakje natuurwetenschappen :)

Merci allemaal!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Van 4 naar 5 aso

Kijk aan, welgefeliciteerd !
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer