Elektrische schok-apparaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Elektrische schok-apparaat

Als je iemand met een elektrisch apparaat een schok wil geven, wat is dan belangrijker de grootte van de stroomsterkte of van de spanning? Of maakt dit niet uit.

Berichten: 866

Re: Elektrische schok-apparaat

Niet gehinderd door enige kennis desomtrent zou ik zeggen belangrijk is : het produkt van spanning en stroomsterkte en dan ook nog de duur van die pijniging. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Elektrische schok-apparaat

Spanning zorgt voor de vonkboog, bvb 50.000V

Stroom zorgt ervoor dat je ook iets voelt, maar is maar enkele mA.

Vanaf 70mA is dodelijk

Re: Elektrische schok-apparaat

het menselijk lichaam heeft een vaste weerstand, in droge, natte toestand, Hoe hoger de spanning op een mens, hoe hoger de stroom zal zijn. Dus als je iemand een elektrische schok wilt geven, maak dan dat die eerst goed nat is en met zijn blote voeten op de grond staat (liefst in een plas water). :shock:

Voor de kenners bestaan er tabellen van wat de toegelaten spanning is op een menselijk lichaam is, in droge of natte toestand, in functie van de tijd. ( snel gedacht in droge toestand 110V max 200msec)

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Elektrische schok-apparaat

Gray schreef:Spanning zorgt voor de vonkboog, bvb 50.000V

Vanaf 70mA is dodelijk
Was dat niet al vanaf 50mA ?

( Dat heb ik nu teminste op school geleert. )

@ aap:

Het is allebij even belangrijk, zonder een goede spanning komt de stroom je huid niet door, en zonder stroom is er niets om door je huid heen te gaan.

Je kunt dus wel 1 miljoen ampaire hebben, maar als je maar 1 volt heb gebeurt er nog niets.

( Je moet dit overigens niet omdraaien want dan ben je dood :shock: )

Het is iig wel de spanning waar je het meeste van nodig heb voor je wat voelt.

En het let er natuurlijk ook aan waar je die stroom geeft, hou maar eens een 9v batterij op je huid, en daarna op je tong, dan voel je het verschil ook.

Berichten: 67

Re: Elektrische schok-apparaat

Rob_BoZ schreef:Je kunt dus wel 1 miljoen ampaire hebben, maar als je maar 1 volt heb gebeurt er nog niets.

( Je moet dit overigens niet omdraaien want dan ben je dood :shock: )


Ik denk toch dat je het juist wel moet omdraaien! Als ik mijn haar kam, bouw ik een hoog voltage op. In ampère is het niks, dus ik blijf leven indien die stroom zich ontlaat. Statische elektriciteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Elektrische schok-apparaat

Rob_BoZ schreef:Je kunt dus wel 1 miljoen ampaire hebben, maar als je maar 1 volt heb gebeurt er nog niets.

( Je moet dit overigens niet omdraaien want dan ben je dood :shock: )


Dit overleef je absoluut niet. Alles boven de (ruwweg) 70 mA is dodelijk voor een mens...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Elektrische schok-apparaat

Elmo, ik denk dat wat Rob_boZ bedoelde is dat bij een potentiaalverschil van 1 volt er nooit genoeg stroom door het menselijk lichaam kan lopen om dodelijk te zijn. Er is dan ook nooit sprake van een stroom van 1 miljoen ampere door een menselijk lichaam bij dat voltage van 1 volt, omdat de spanningval over het lichaam noodzakelijk heel hoog moet zijn om die hoge stroomsterkte ooit te bereiken (Je weet wel, U = I * R enzo).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrische schok-apparaat

Wat dacht je van een schrikdraadapparaat?

Berichten: 67

Re: Elektrische schok-apparaat

Hallo!

Op school heb ik geleerd, dat bij een wisselstroom van 40 mA het hart gaat defibrileren met de frequentiie van het signaal.

Bij gelijkstroom is hier iets meer voor nodig, namelijk 150 mA!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Elektrische schok-apparaat

Elmo schreef:
Rob_BoZ schreef:Je kunt dus wel 1 miljoen ampaire hebben, maar als je maar 1 volt heb gebeurt er nog niets.

( Je moet dit overigens niet omdraaien want dan ben je dood :shock: )
Dit overleef je absoluut niet. Alles boven de (ruwweg) 70 mA is dodelijk voor een mens...
Precies, maar je krijgt het bij 1 Volt nooit voor elkaar een stroom van 1 MA door een mens te laten lopen.

Die kleine dodelijke stromen, zo van 30, 50, 70 mA gelden dan wel voor gelijkstroom van een lange duur zodat je door elektrolyse wordt ontbonden. Om iemand in één klap te doden, heb je wel wat meer nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Elektrische schok-apparaat

Naast spanning en stroom zijn er echter nog factoren die bepalen of een electrocutie werkelijk dodelijk is of niet. Zo zijn ook je algemene fysieke gezondheid alsook de weg die de stroom door je lichaam aflegt bepalende factoren. Vanzelfsprekend kan je die factoren niet zo gemakkelijk in "constanten" vastleggen.

Re: Elektrische schok-apparaat

@aap. eerst moet er spannig zijn vooraleer er stroom kan vloeien.

Bij het keuren van elektrische installaties wordt er eerst bepaald in welke omgeving we zitten (droog, nat) aan de hand daarvan wordt de relatieve grensspanning bepaald (droog 50V, nat 24V) Dit is de max. spanning die een mens onbeperkt in de tijd op zich mag hebben, zonder nadelige gevolgen. Als door een elektrische fout deze spanning toch hoger is, dan moet er binnen een bepaalde tijd afgeschakeld worden. Dus een mens mag 1kV op z'n natte body krijgen, als het maar niet te lang duurt.

natuurlijk kan men de 2 spanningen (50V-24V) omzetten naar stroom daar Rmens (nat of droog) min of meer een constante is.

Ook de aardingsweerstand speelt hier nog een rol in, voor de liefhebbers.

Re: Elektrische schok-apparaat

Schrikdraad apparaten werken met spanningen van 1 tot 8 kVolt.

Kattenlijntjes rond vijvers met 1 kV, paarden (groot maar gevoelig) 2 tot 4 kV, grote installaties 4 tot 8 kV.

Dit laatste geldt ook voor beveiligingshekken rond bedrijfsterreinen. Deze zijn met detectie uitgerust, gaat dus alarm als je er in hangt. (of knipt).

Schrikdraad werkt met AC pulsen van ca 0,5 seconde en 50 * per minuut. De stroom heb ik niet meer paraat, enkele mA dacht ik. De spanning, die voel je met name.

De paraliser (stroomstok) werkt wel permanent en voldoende sterk om 2 brandplekjes en een bewusteloosheid aan over te houden. Vandaar ook verboden. Ik zal toch eens meten hoeveel stroom hij trekt, toch wel interessant.

Reageer