Utopie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Utopie

Beste mensen,

Voor mijn profielwerkstuk in vwo 6, doe ik voor het vak filosofie, een onderzoek over wat de mens van tegenwoordig verstaat onder een 'perfecte wereld'. Hiervoor heb ik een enquete gemaakt, waarvan ik het erg zou waarderen als u die zou kunnen invullen. Het kost u ongeveer 10 tot 15 minuutjes.

Hier is de link; http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=54849

Met vriendelijke groeten,



Filosofietje

Berichten: 411

Re: Utopie

Ik heb de enquête ingevuld, maar volgens mij moet dit topic verplaatst worden, een moderator zal dat volgens mij wel doen.

Veel succes met je profielwerkstuk!

Berichten: 2

Re: Utopie

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Utopie

Aangezien hier geen theorie ontwikkeld wordt, lijkt me dat dit beter past in het algemene forum WSF Café.

Vergeet je overigens niet om conform de enquetecode de resultaten hier te plaatsen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Utopie

Een paar opmerkingen:
  • De termen HBO en MBO zijn in Vlaanderen niet erg bekend.
  • De antwoordmogelijkheden voor de vraag "Op welke schaal zouden deze eigenschappen of mensen in uw utopie een rol moeten spelen?" zijn onduidelijk: wat houdt de schaal 1-10 in? Zonder uitleg kun je niet weten of de conclusie die jij trekt ook dat is wat de mensen die de vragenlijst invullen bedoelen.

Berichten: 17

Re: Utopie

Enquete gemaakt! De vragen zijn niet genummerd, das jammer. De vraag naar beperkingen in de vrijheid van mensen in mijn utopie stelt als eerste optie het uitsluiten van geestelijke beperkingen. Je noemt vervolgens angst en verdriet als geestelijke beperking. Dit vond ik eigenaardig. Dit zijn emoties, geen geestelijke beperkingen. Maar goed, succes met je werkstuk!

Berichten: 4.502

Re: Utopie

Mijn utopisch verhaal komt veel neer op rechtvaardige internationale controle op financiele,sociale en economische systemen met directe santies.

Wapenhandel verbieden en bij oorlogsituaties direct hard ingrijpen bij leidinggevenden en deze uitschakelen,geen sancties die meestal de bevolking treffen.

Veestapels in vrije grote buitengebieden,Nl.is daar niet voor geschikt,veekazernesverbieden.Internationaal gereguleerd.

Toepassen kernenergie,waterstofenergie,etc.

Mensen meer woonruimte geven (incl.grond)geen vinex-of bijlmer-avonturen.

Er is nog veel meer te bedenken; Rudolf Das deed dat al in de jaren 60 van de vorige eeuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Utopie

Er is nog veel meer te bedenken; Rudolf Das deed dat al in de jaren 60 van de vorige eeuw.
En Thomas More al in de 16e eeuw ;)

Berichten: 4.502

Re: Utopie

De ideale onzelfzuchtige mens die Thomas More zich in een utopie voorstelde,past niet bij een normaal menselijk gedrag en heeft zich alleen in de afgelopen 400 jaren alleen gewijzigd door gecontroleerde matiging van dat egoisme door socialere politiek ,technische en wetenschappelijke vooruitgang en daardoor ook betere levensomstandigheden.

De mens is in basis gelijk gebleven,een egoistisch,hebzuchtig roofdier ,dat zich wat aanpaste door veel betere leefomstandigheden -voor het gros van de aardbewoners- met veel technische mogelijkheden tot zijn beschikking.

Het zal ook in de toekomst nog wel neerkomen op een reductie van the survival of the fittest -het natuurlijke egoisme-met toch wel vaag zichtbare voorbeelden,welke Rudof Das in gedachten had en via afbeeldingen weergaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Utopie

Enquete beantwoord en verzonden. Veel geluk met je profiel werkstuk!

Berichten: 2

Re: Utopie

oktagon schreef:De ideale onzelfzuchtige mens die Thomas More zich in een utopie voorstelde,past niet bij een normaal menselijk gedrag en heeft zich alleen in de afgelopen 400 jaren alleen gewijzigd door gecontroleerde matiging van dat egoisme door socialere politiek ,technische en wetenschappelijke vooruitgang en daardoor ook betere levensomstandigheden.

De mens is in basis gelijk gebleven,een egoistisch,hebzuchtig roofdier ,dat zich wat aanpaste door veel betere leefomstandigheden -voor het gros van de aardbewoners- met veel technische mogelijkheden tot zijn beschikking.

Het zal ook in de toekomst nog wel neerkomen op een reductie van the survival of the fittest -het natuurlijke egoisme-met toch wel vaag zichtbare voorbeelden,welke Rudof Das in gedachten had en via afbeeldingen weergaf.
Tomas More zijn werk, Utopia, is sociale satire, het zou nooit in de praktijk toepasbaar zijn..

Reageer