Nauwkeurigheid van een co-meter (usb logger)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Nauwkeurigheid van een co-meter (usb logger)

Ik weet niet of het hier echt past maar ik zal het hier toch maar plaatsen

De zoon van een kennis moet voor school een werkje maken over de gevaren van CO. Alles hierover is uiteraard op internet te vinden en zo heeft hij het over de oorzaak, de gevaren, de mogelijke oplossingen en zo.

Zijn leerkracht vraag nu of hij enkele van die zaken ook zelf kan testen (bvb invloed van de verluchting).

Ik stelde hem dus voor om zo'n CO melder te gebruiken (zo'n ding die binnenhuis gebruikt wordt) maar dat ding slaat nooit alarm, zelfs met het verluchtingsroostertje in de wand dicht.

Dan stelde ik hem maar voor om een echte CO meter te kopen om de echte waarden in ppm te meten. Als dit de prijs zou zijn als van een simpele multimeter, dan was het nog te doen. Maar die prijzen zijn natuurlijk veel te hoog.

Dan vond ik op conrad een USB CO-logger. Dus een apparaatje dat met een bepaalde interval de CO waarde meet. Deze waarden kan je dan uitlezen op je PC.

USB koolmonoxide-logger USBCO - Meetdataloggers - Conrad Electronic

De prijs is nog wel wat veel maar ik vroeg me af of iemand dit kent en hoe betrouwbaar het zou zijn. Dat je niet op een paar ppm nauwkeurig kan meten zal natuurlijk wel.

Berichten: 88

Re: Nauwkeurigheid van een co-meter (usb logger)

zo´n dinge zijn normaal wel redelijk betrouwbaar. Er worden steeds meer en meer dingen via van die usb apparaten gemeten ( oscilloscoop,... ) en het handige is dan dat je alles mooi kunt opslaan op je pc en van die zaken.

Al vraag ik mij wel af of die prijs het waard is voor een klein schoolopdrachtje. Waarschijnlijk wordt het daarna nooit meer gebruikt. zijn er geen applets of zo die je kan gebruiken.

Berichten: 17

Re: Nauwkeurigheid van een co-meter (usb logger)

Bij conrad kost zoiets ongeveer 100 euro.

Ik weet nu ook niet hoe belangrijk die opdracht is en of het dus die 100 euro wel waard is.

Zal het wel zien.

Reageer