Elektrische schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Elektrische schakeling

Ok, ik we moeten dus Rac (= de weerstand tussen de knopen A en C) bepalen.

De 1e bijlage bevat onze opgave. Alle weerstanden zijn er gelijk aan R.

De 2e bijlage bevat een vereenvoudiging van het gevraagde circuit (via 2 Y-Dtransformaties, nl. van ADE en BCE) en deze vereenvoudiging klopt al zeker. Kan iemand me helpen om de gevraagde weerstand te bepalen?

Ik weet niet of die 2e bijlage het makkelijker maakt of nodig is, want ik probeerde maar wat...
Bijlagen
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (17.41 KiB) 239 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (22.43 KiB) 241 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrische schakeling

Kijk eens goed naar je eerste plaatje. Tussen B en C zit geen weerstand. Het is dus feitelijk 1 knooppunt. En dat maakt het toch wel wat makkelijker.

Is E trouwens een knooppunt, of een kruising? Als het een knooppunt is, dan is dat niet goed aangegeven.

Berichten: 288

Re: Elektrische schakeling

E is een knooppunt, wat het net zo moeilijk maakt voor me.

En nog een opmerking over het eerste plaatje... Ik heb er per ongeluk B en D van plaats verwisseld. (Maakt op zich niet veel uit, maar anders klopt de 2e bijlage niet.)

Berichten: 7.068

Re: Elektrische schakeling

Ik verwijs naar het eerste plaatje. B en C zijn zonder weerstand met elkaar verbonden dus weerstand Reb en Rec staan parallel. Stel Uc = 0. Je kunt nu alle stromen uitdrukken in de spanningen Ua, Ud en Ue. Met behulp van Kirchhoffs stroomwet kun je Ud en Ue uitdrukken in Ua, en daarmee de stromen uitdrukken in Ua. Ua/Ia de gezochte weerstand.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektrische schakeling

E is een knooppunt, wat het net zo moeilijk maakt voor me.
Was wel handig geweest als je dat ook zo had getekend.

Maar goed, probeer het schema eens opnieuw te tekenen, met gebruikmaking van het feit dat B en C (of D en C) één punt zijn.

Berichten: 288

Re: Elektrische schakeling

Bedankt! Het is me gelukt. Ik maakte het eigenlijk gewoon veel te moeilijk ;)

Ik heb niet echt 1 van jullie methodes gebruikt, maar door jullie keek ik wel weer naar bijlage 1 waardoor ik plots de oplossing zag.

Ik heb gewoon op de driehoek ADE (bijlage 1) Y-Deltatransformatie gedaan en dan kan je alles zien als een combinatie van serie- en parallelschakelingen en dan is het oplossen slechts triviaal...

Erg bedankt!

Reageer