Carcinomen: hoog crp en normale leuko's suggestief?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.116

Carcinomen: hoog crp en normale leuko's suggestief?

Op het moment zit ik een klein beetje met wat diagnostische ideeën. Ik vraag me namelijk af hoe het zit met de diagnostische waarde van CRP bij maligniteiten (kankers). Ik heb wel gevonden dat voor verschillende kankers de hoogte van CRP en BSE prognostisch iets zegt, maar nergens vind ik dat het diagnostisch iets zegt. Al zegt men wel dat het er zeker bij kan passen.

Nu dacht ik zelf op theoretische gronden: Is CRP met normale leuko's en lichaamstemperatuur suggestief voor carcinomen? Of is CRP gewoon diagnostisch niet bruikbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Carcinomen: hoog crp en normale leuko's suggestief?

CRP is diagnostisch denk ik niet bruikbaar voor carcinomen, daar is het veel te ongevoelig voor. Ik heb genoeg UWI's gezien met een licht verhoogd CRP en normale BSE en leuko's. Ik denk dat de BSE dan nog meer zegt, namelijk dat er chronisch een inflammatoire reactie gaande is. Sowieso is een chronisch verhoogde bezinking altijd cave Grawitz of M. Kahler. Uiteindelijk is het het verhaal van de patiënt, de kliniek en eventueel sommige labuitslagen die je doen denken aan een maligniteit.

Een sky-high LDH bij een non-hemolytisch lab zonder andere aanwijzingen voor celcerval (trauma, MI etc.) is meestal wel een omineus teken. Zie bijvoorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8449558
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Carcinomen: hoog crp en normale leuko's suggestief?

Bedankt voor het antwoord en de referentie.

Berichten: 5

Re: Carcinomen: hoog crp en normale leuko's suggestief?

En omdat de CRP een acute fase eiwit is is het vaak bij kleine infecties of andere acute reacties al verhoogd, zonder reactie van de leukocyten in perifeer bloed.

Reageer