Hox genen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Hox genen

Hieronder leest u de domme vragen van een geinteresseerde leek. Een leek die weet dat 1 gek meer kan vragen als 10 wijzen kunnen beantwoorden. Maar ik doe oprecht mijn best meer van deze boeiende wereld te begrijpen.

Op Wiki leest men :"They (hox genes) are essential metazoan genes as they determine the identity of embryonic regions along the anterio-posterior axis."

Ik ga er vanuit dat dit vaststellen van de embryonale regionen m.b.v. proteinen plaatsvindt. Mijn vraag is:

Is er iets bekend over hoe deze proteinen zich hierbij kunnen 'orienteren'? Wat hen de informatie geeft omtrent de positie van het segment waarbij zij zich bevinden?

Uitgaande van de situatie dat de embryonale regionen, door bovenstaand proces, zijn 'gemerkt' of 'gelabeld'. En er vervolgens (door de hox genen gecodeerde) proteinen op pad gestuurd worden om in de juiste regio van het organisme de juiste genen aan of uit te zetten.

Stel nu dat dit proteinen zijn die het hoofd-gedeelte (anterior) willen gaan aanmaken.

Dan is mijn vraag: Is er al iets bekend over hoe deze proteinen op de juiste plaats aankomen? Kunnen proteinen zich sturen? Zijn alle hox genen in alle cellen van het organisme actief bij het aanmaken van deze homeo domain proteinen? Zijn deze proteinen alleen in de cel waar ze aangemaakt worden actief of verlaten zij die cel en gaan ze naar andere regionen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hox genen

Simpel gezegd komt het erop neer dat er constante feedback is van verschillende genen op elkaar, gemedieerd door de genproducten (eiwitten). Als op een bepaalde plek weefsel wordt gevormd, zegt het verantwoordelijke gen tegen de anderen, nu moet jij dit weefsel vormen. En die zegt weer tegen andere genen, op die plek is al iets gevormd, dus wij moeten nu dit en dit vormen. Erg simpel uitgelegd zo, maar daar komt het wel op neer.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Morphogenetic_field
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Hox genen

Dank anusthesist, voor je verhelderende antwoord. Je vat het duidelijk samen :"er (is een) constante feedback van verschillende genen op elkaar, gemedieerd door de genproducten (eiwitten). Als op een bepaalde plek weefsel wordt gevormd, zegt het verantwoordelijke gen tegen de anderen, nu moet jij dit weefsel vormen. En die zegt weer tegen andere genen, op die plek is al iets gevormd, dus wij moeten nu dit en dit vormen."

Wat ik graag wil weten is het volgende: Hoe kunnen genproducten (eiwitten) de communicatie, tussen genen van verschillende cellen, goed laten verlopen? Hoe komen zij op de juiste plek aan, zodat zij in de juiste cellen het juiste gedeelte van het DNA activeren?

Is er iets bekend over de mechanismen die hiervoor zorg dragen? Of is dit onderwerp voor toekomstig onderzoek?

Mijn probleem is dat ik niet kan begrijpen hoe eiwitten zich orienteren terwijl van hun uiterste preciezie verwacht wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hox genen

Je gaat wel erg diep. Ik denk dat je goed op het internet moet zaken naar informatie daarover of proberen aan artikelen te komen. Deze site legt al wat meer uit. Onderaan staan referenties naar artikelen waar je misschien wat aan hebt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hox genen

Een van de meest bekende voorbeelden waarbij er gradienten worden waargenomen die belangrijk zijn voor embryonale ontwikkeling is de Wnt pathway. Stel je in principe een extracellulaire gradient voor die hiermee de positionele identiteit van een cel bepaald (denk aan het franse vlag model zoals ook duidelijk uitgelegd in Wolpert). Doordat verschillende extracellulaire gradienten elkaar kunnen overlappen kunnen er hele complexe interacties en patronen van verschillende cel identiteiten ontstaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Hox genen

Dank Wouter Masselink, ik heb het artikel over ' Wnt signaling pathway' gelezen. Wat mij opvalt dat er veel onduidelijkheid doorklinkt uit de tekst :" (...)remain unclear(...)", (...) further research needs to be done (...)", "It is unclear, however, what induces (...)" "It seems that (...), (...) Wnt signaling might be part of (...)" et cetera.

Als je leest hoeveel zaken deze proteinen, met een uiterste preciesie, allemaal moeten regelen, dan bekruipt mij de vraag: hoe kan dit zo vaak goed gaan? Het feedback systeem gaat maar door en door en ondertussen kan er eindeloos veel misgaan. Hoe positioneren die eiwitten zich precies goed? Hoe kan het dat ze precies op de juiste plaats op het juiste moment de juiste hoeveelheid ' Wnt signaling molecules' produceren en hoe positioneren deze zich op hun beurt precies goed? Stel dat het antwoord luidt: 'Omdat de proteinen juist op dat moment en plaats een seintje (gemedieerd door weer andere proteinen) kregen uit de cel', dan rijzen er onmiddelijke weer nieuwe vragen. Het zijn toch blinde chemische processen.

De vraag waar ik mee blijf zitten is: waar is het overzicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hox genen

Wnt signaling is nog niet in voldoende mate doorgrond om een dusdanig gedetailleerd beeld mogelijk te maken. Als je dusdanig specifieke vragen hebt kan je deze misschien nog in de literatuur terug proberen te vinden, maar ik geef daar absoluut geen garanties op.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer