Protonen en fotonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Protonen en fotonen

Ik heb een vraag,

voor het vak O&O (onderzoeken en ontwerpen) ben ik bezig met het ontwerpen van een patientenbrochure.

Deze patientenbrochure gaat over mensen die binnenkort een bestralingstherapie ondergaan en gaat vooral in op de technische vragen van de patient.

Er zijn dus ook verschillende manieren om te bestralen.

Zo ook het bestralen met protonen en het bestralen met photonen.

Nu is mijn vraag; wat is het verschil tussen bestralen met protonen en bestralen met photonen?

En waar kan je het ene beter gebruiken dan het andere?

Op het internet heb ik al veel gezocht maar kon niks vinden.

Ook heb ik contact opgenomen met de RUG en het UMCG maar ook die wisten mij niks te vertellen.

Ik hoop dat jullie meer weten.

Groetjes,

Rianne

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Protonen en fotonen

Je zou eens kunnen proberen te google'en met de zoektermen "interaction radiation matter". Dat levert een aantal vrij goede hits op. Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van kernfysica maar er bestaan een aantal zeer goede boeken die hierover handelen. Een goed boek dat ik hierover zelf gelezen heb is "introduction to nuclear engineering" van Lamarsh en Baratta.

Berichten: 6

Re: Protonen en fotonen

Je zou eens kunnen proberen te google'en met de zoektermen "interaction radiation matter". Dat levert een aantal vrij goede hits op. Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van kernfysica maar er bestaan een aantal zeer goede boeken die hierover handelen. Een goed boek dat ik hierover zelf gelezen heb is "introduction to nuclear engineering" van Lamarsh en Baratta.


heel erg bedankt!

ik zal het boek eens opzoeken en ik hoop dat ik dan verder kom.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Protonen en fotonen

Een foton is kleiner dan een proton; beide zijn het subatomaire deeltjes.

Dit staat op internet duidelijk beschreven:

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Foton

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(deeltje)
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Protonen en fotonen

Twee topics hierover even samengevoegd naar één.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Protonen en fotonen

Op het internet heb ik al veel gezocht maar kon niks vinden.


Serieus? Heb je ook al proberen te zoeken op bijvoorbeeld 'proton therapy'. Ik krijg genoeg resultaten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Protonen en fotonen

Proton therapie is iets wat nog niet in nederland wordt uitgevoerd. Het is een zeer specifieke bestraling dat net iets meer technisch personeel vereist dan reguliere (foton) bestraling.

Het verschil is dat protonen een vrij lage energie hebben en hun energie op 1 punt vrijwel verliezen. Als je het plaatje in onderstaande link bekijkt maakt het misschien ook wat duidelijker. Fotonen hebben een vrij hoge energie en verliezen deze langzaam. Wanneer jij dus een tumor in je hoofd zou hebben zitten dan zou proton therapie het meest geschikt zijn omdat deze dus weinig energie aan het begin verliest in vergelijking tot foton therapie waardoor dus minder schade aan weefsel voor (maar ook na) een tumor op treedt.

http://radmed.web.psi.ch/asm/gantry/why_p/n_why_p.html

In Zwitserland zit een institute waar gewerkt wordt aan proton bestraling, en waar mensen al met deze bestraling geholpen worden (al zon 30 jaar). Het paul scherrer institute. www.psi.ch. Op hun site is over proton bestraling veel informatie te vinden.

Over welke tumoren geschikt zijn: proton bestraling is dus erg specifieke bestraling, dus wanneer een tumor ook maar iets beweegt kan het zijn dat de bestraling niet meer klopt. Daarom zijn stil liggende tumoren het meest geschikt. Dus tumoren in het hoofd, ruggengraad ed.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Protonen en fotonen

Wanneer jij dus een tumor in je hoofd zou hebben zitten dan zou proton therapie het meest geschikt zijn omdat deze dus weinig energie aan het begin verliest in vergelijking tot foton therapie waardoor dus minder schade aan weefsel voor (maar ook na) een tumor op treedt.
Een kleine kanttekening hierbij is natuurlijk wat voor een tumor je in je hoofd hebt zitten. Bij solitaire uitzaaiingen in het hoofd en primaire hersentumoren wordt vaak gekozen voor een stereotactische bestraling, waarbij je sowieso al weinig omliggend weefsel beschadigt. Daarnaast ontkom je soms niet aan 'whole brain' bestraling. Dan is juist de bedoeling dat je zoveel mogelijk weefsel bestraalt.
Over welke tumoren geschikt zijn: proton bestraling is dus erg specifieke bestraling, dus wanneer een tumor ook maar iets beweegt kan het zijn dat de bestraling niet meer klopt. Daarom zijn stil liggende tumoren het meest geschikt. Dus tumoren in het hoofd, ruggengraad ed.
Wat bedoel je precies met stil liggende tumoren? Bijna geen enkele tumor beweegt uit zichzelf, behalve misschien tumoren van het maag-darmkanaal waarbij peristaltische bewegingen nog het één en ander teweeg kunnen brengen. Een tumor in het bot ligt ook zo stil als maar kan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Protonen en fotonen

Wat bedoel je precies met stil liggende tumoren? Bijna geen enkele tumor beweegt uit zichzelf, behalve misschien tumoren van het maag-darmkanaal waarbij peristaltische bewegingen nog het één en ander teweeg kunnen brengen. Een tumor in het bot ligt ook zo stil als maar kan.


Ik weet alleen dat ze in Zwitserland bij de proton therapie alleen mensen behandelen met stilligende tumoren. Waarbij naar mijn weten stilligende tumoren, tumoren in hoofd en de ruggengraad zijn. En dat bewegende tumoren in de buik zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Protonen en fotonen

Ik weet alleen dat ze in Zwitserland bij de proton therapie alleen mensen behandelen met stilligende tumoren. Waarbij naar mijn weten stilligende tumoren, tumoren in hoofd en de ruggengraad zijn. En dat bewegende tumoren in de buik zitten.
Op de site staat wel vermeld: This is always the case if the radiation needs to be delivered with extreme precision, e.g. if the tumour is located in a sensitive position like the brain or the head area, on the spinal column or in the eye

In principe liggen alle tumoren stil, ik zou daarom die term ook niet gebruiken. Het gaat er om waar je de meeste schade aan kunt richten bij bestralen. In het ruggemerg is het natuurlijk erg vervelend als je iemand een dwarslaesie straalt, terwijl een stukje extra darm bestralen niet zo veel consequenties heeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Protonen en fotonen

Oke, dat wist ik niet. (dat alle tumoren stil liggen). Ik heb daar in Zwitserland gewerkt, maar dan aan de andere kant van de bestraling (de deeltjesversneller). Mijn kennis ligt ook voornamelijk daar, van het tumoren gedeelte is mijn kennis redelijk beperkt.

Reageer