Lampjessnoer parallel of in serie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Lampjessnoer parallel of in serie?

Bij de bouwmarkt zag ik lampjessnoeren. Vroeger stonden alle lampjes van kerstverlichting in serie (een lampje kapot, dan alle lampjes uit). Bij een modern snoer met LEDs verwachtte ik dat alle lampjes parallel geschakeld zijn, en gevoed door circa 3 volt. Maar de LED-snoeren van de bouwmarkt blijken te werken op een voeding van 24 volt. Dan is het vermoedelijk een stukje parallel en een stukje in serie. Wat zou het voordeel zijn van zo een halfslachtig ontwerp?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lampjessnoer parallel of in serie?

Zo'n snoer bestaat uit een aantal serieschakelingen die parallel staan.

Het voordeel daarvan is dat de stromen binnen de perken worden gehouden, en dat je minder weerstanden nodig hebt.

Als je ze allemaal parallel zet, dan heeft elke led zijn eigen weerstand nodig. Nu staan er een stuk of 6 in serie met een gezamenlijke weerstand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Lampjessnoer parallel of in serie?

Ok, dat begrijp ik, hoewel ik geen weerstandjes heb gezien. En vervolgens bedenk ik: een enkelvoudige serieschakeling van LEDs direct op het lichtnet zou wel simpeler zijn, maar de wisselspanning kan tot vuurwerk leiden. De LEDs kunnen opgeblazen worden in de spertoestand. En als spanning heeft de fabrikant vanwege de veiligheid een tamelijk lage spanning in de orde van 20 volt gekozen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lampjessnoer parallel of in serie?

Als je de weerstanden wil zien zal je de zaak moeten ontleden. Ik heb dat ook eens gedaan, zo'n sliert helemaal uit elkaar gepeuterd. De aansluitingen van de leds zitten in een krimpkous, en bij sommige zit de weerstand in diezelfde krimpkous vescholen.

De leds direct op het lichtnet zou theoretisch wel kunnen. Om met de wisselspanning om te gaan kunnen de leds dan twee aan twee antiparallel gezet worden, zodat ze afwisselend branden afhankelijk van de stroomrichting.

Maar ook bij zo'n directe aansluiting moet je ergens een of meerdere weerstanden inbouwen om de stroom te begrenzen.

Ik denk dat een serieparallelschakeling op een lage spanning praktischer is, en daarom doen ze dat ook.

Reageer