Wisselstroom en gelijkstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Wisselstroom en gelijkstroom

Weet iemand hoe je gelijkstroom kunt omzetten in wisselstroom en omgekeerd?

Re: Wisselstroom en gelijkstroom

Ja ik weet beide (inverter en gelijkrichter) maar jij zoekt naar een apparaat dat beide kan, of niet?

Een inverter maakt mbv een geintegreerd circuit een klein wisselspanninkje en stuurt daarmee een vermogenstransistor aan. Een gelijkrichter werkt meestal met vier dioden in een brugschakeling, gevolgd door een condensator, en vaak door een spanningsregelaar die de spanning constant houdt.

Berichten: 10

Re: Wisselstroom en gelijkstroom

Hoi,

Theoretisch kan je een inverter ook gebruiken als gelijkrichter, in de praktijk wordt het niet gedaan.

Thyristors zijn opgebouwd uit 2 diodes welke antiparallel geschakeld staan. Hier worden er ook 4 van gebruikt om een één fase thyristordrive te maken. Een thyristor moet je ook aansturen voordat hij gaat geleiden een diode heeft dat niet, het is een soort schakelaar. Zo'n inverter Heeft vaak ook 1 grote condensator om de zgn tussenkringspanning constant te houden. En zoals Bessie al schreef worden er ook 4 gebruikt bij een gelijkrichtbrug. De twee schakelingen lijken heel erg veel op elkaar en zijn eigenlijkj elkaars inverse vandaar inverter denk ik zo.

groetjes

Berichten: 171

Re: Wisselstroom en gelijkstroom

@ Fysicanerd

Voor meer info kijk eens hier:

Gelijkrichter en wisselrichter (inverter)

Ik moet wel zeggen dat ik niet het gevoel heb dat je zelf gezocht hebt, maar hier gewoon maar een vraag stelt en dat wij het antwoord voor je mogen opzoeken. Als ik jou post letterlijk in google intoets is de eerste link al gelijk een goede, namelijk die over de diode, helemaal onderaan staat de brug gelijkrichter, wat al meteen de helft van je vraag beantwoord.

@Electric ray,

Je kunt me een thyristor als twee transistoren verkopen. Een thyristor zien als twee dioden is mij te kort door de bocht:Afbeelding

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyristor

Berichten: 10

Re: Wisselstroom en gelijkstroom

@Gringo

Ja je hebt helemaal gelijk het spijt me ;) . En het is inderdaad makkelijk allemaal op internet te vinden ja.

cheers

Berichten: 171

Re: Wisselstroom en gelijkstroom

@Electric ray, maakt niet uit van je fouten leer je.

Daarnaast leer ik er ook van, want je opmerking zorgde er voor dat ik mijn thyristor kennis weer eens wat kon oppoetsen. Ik wist zelf ook niet meer precies hoe het zat, dus ik moest er ook weer even induiken. ;)

Reageer