Lichaamswarmte

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Lichaamswarmte

Goededag, onlangs had ik een filmpje gezien over 'Human body facts'. Een paar daarvan vraag ik me af of dit waar is.

Als een mens even groot als de zon zou zijn zouden we meer warmte uitstoten dan de zon, en ook meer energie verbruiken.

Na een half uur heeft een mens genoeg warmte aangemaakt om een halve liter water te koken.

Is dit waar? Zoja, welke wiskundige formule is hier gebruikt om de hoeveelheid (van het warmte aanmaken en energieverbruik) gebruikt?

Door wat word onze lichaamswarmte geproduceerd?

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Lichaamswarmte

Een richtlijn die ik mij herinner is ongeveer 100W per persoon.

Je kan dit eenvoudig eens nagaan door de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan calorieën per dag om te rekenen naar Joule en te delen door 24 uur. (als je aanneemt dat alle ingenomen calorieën verbruikt worden en je niets bijkomt)

Als je dan de productie wil vergelijken met de zon dan zijn er een aantal manieren om dat te doen. Je zou de vermogens kunnen uitdrukken in W, W/kg,W/m³,W/m².

Er zijn dus verschillende (in mijn ogen betekenisloze) vergelijkingen mogelijk. Welke ze in dat filmpje gebruikt hebben, lijkt me onmogelijk te achterhalen, tenzij ze het expliciet vermeld hebben.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lichaamswarmte

De aanbevolen dagelijkse caloriebehoefte van een volwassen man is 2500 kcal, dat is ongeveer 10 miljoen joule.

Deel dat door het aantal seconden in een etmaal en dan kom je op 120 W.

Aangezien de getallen voor vrouwen 20% lager liggen, is die 100W per persoon een goede aanname.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichaamswarmte

'120 W' Hebben we het over gloeilampen? Of zie ik de W voor iets anders aan in plaats van 'Watt'? Kan mij ook verteld worden of deze 'feiten' wel waar zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lichaamswarmte

Ja, wat is er mis met watt? Er bestaat een vaste relatie tussen de eenheden watt en joule, je kunt ze in elkaar omrekenen.

1 joule = 1 wattseconde, of: 1 watt = 1 joule/seconde

En 1 calorie = 4,2 joule

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Lichaamswarmte

Om een liter water 1 °C in temperatuur te laten stijgen, is 4186,8 J nodig. Voor een halve liter is dat dus 2093,4 J. Laten we nu eens aannemen dat het water 'begint' op kamertemperatuur, dus 25 °C. Dan moet het water dus 75 x 2093,4 J opnemen wat komt op 157.005 J.

Met een vermogen van 100 W (ofwel: joule per seconde) betekent dit dat je 1570 seconden moet verwarmen, wat neerkomt op 26 minuten. Dat komt dus redelijk overeen met je stelling uit de topicstart.

Echter, dat is nogal theoretisch. Je gaat er namelijk vanuit dat je de lichaamswarmte zonder verlies kunt transporteren naar het water en alle energie ook opgenomen kan worden door het water zonder dat het weglekt naar 'buiten' (buiten het systeem). Plus dat je dus ook niets anders kunt doen als mens (bijvoorbeeld bewegen).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lichaamswarmte

'120 W' Hebben we het over gloeilampen? Of zie ik de W voor iets anders aan in plaats van 'Watt'? Kan mij ook verteld worden of deze 'feiten' wel waar zijn?
Zo te horen mis je het inzicht in waar de W op een gloeilampje precies voor staat: vermogen. Hoe groter het vermogen, hoe meer energie per tijdseenheid kan worden omgezet. In andere woorden is het verschil tussen een 10W lamp en een 50W lamp gewoon dat de laatste vijf keer meer energie per seconde gebruikt dan de eerste. Zo gebruikt een menselijk lichaam ook gewoon energie en in rust ben je goed voor zo'n 100 Watt.

Het vermogen van de motor van een auto wordt ook in Watt uitgedrukt (kilowatt: kW, gewoon een eenheid van duizend watt net zoals een kilogram gewoon duizend gram is).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichaamswarmte

Goeie uitleg ;)

@Ger, in praktijk moet het 'weglekken' worden meegeteld, dat begrijp ik. Hier ging het puur om de hoeveelheid warmte en tijd ervoor nodig was om het kookpunt van water te bereiken. Mijn kennis van deze formules is beperkt.

Hoe zit het met de 'feit' als je even groot als de zon bent etc. etc.? Excuses van mijn beperkte kennis hiervan.

Nogmaals, goede uitleg ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lichaamswarmte

Hoe zit het met de 'feit' als je even groot als de zon bent etc. etc.?
ZVdP had al uitgelegd dat dat eigenlijk een onzinnige vergelijking is.

Als je de vergelijking toch wil maken moet je in de eerste plaats weten hoe groot de zon is. En dat vergelijk je dan met de grootte van een gemiddelde mens. Maar dan komt al gelijk de eerste vraag op: vergelijk je het volume, of het gewicht?

Als je daar eenmaal uit bent, dan moet je er achter zien te komen hoeveel energie de zon per uur uitstoot. Ik heb geen idee, maar dat is vast wel eens uitgezocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichaamswarmte

Dank je voor de opheldering. Waar komt onze licmaamswarmte vandaan? Of komt dat van de joule/calorieeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Lichaamswarmte

Of komt dat van de joule/calorieeen?
Dat zijn eenheden voor energie, en warmte is een vorm van energie. Je kunt het dus niet de oorzaak van warmte noemen.

Onze lichaamswarmte is het gevolg van onze stofwisseling.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichaamswarmte

Kan je meer vertellen hoe dat in z'n werk gaat of heb je een link waar ik er meer van kan lezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Lichaamswarmte

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Lichaamswarmte

Bedankt voor de links. Waardoor verhoogt de lichaamstemperatuur als de mens bijvoorbeeld een virus heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lichaamswarmte

Dat kan ik toch niet zo mooi uitleggen als Wiki ;)

Wiki over koorts

(onder het kopje "Betekenis van koorts" staat de lang-verhaal-kort versie)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer