Optimum a-amylase b-amylase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Optimum a-amylase b-amylase

Hallo,

ik ben bezig met een verslag en wil uitleggen waarom de optimum temperatuur van a-Amylase (72 Celsius) hoger is dan die van b-Amylase (62 Celsius).

Op internet ben ik eigenlijk alleen deze temperaturen en de ruimtelijke vorm van a-amylase tegengekomen. Die van b-Amylase nog niet.

Kan iemand mij een stap verder helpen?

Alvast bedankt,

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Optimum a-amylase b-amylase

Waar heb je die temperaturen vandaan? Ze zijn aan de hoge kant..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Optimum a-amylase b-amylase

Ik heb deze temperaturen afgeleid uit de temperaturen waarbij (tijdens het brouwen van bier, waar ik tevens mijn verslag over schrijf) word gemaischt (het verhitten van de wort (de vloeistof die de granen bevat) om suikers en eiwitten vrij te maken voor gebruik door gistcellen).

Kan het zijn dat deze waarden niet kloppen? Zo ja, weet iemand de correcte waarden (op google zijn alleen pH waardes te vinden).

Alvast bedankt,

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Optimum a-amylase b-amylase

De temperatuur waarop enzymen hun optimale activiteit laten zien is mede afhankelijk van het organisme waar deze enzymen in zitten. Derhalve kunnen we ook geen eenduidig antwoord op je vraag geven, de ene a-amylase is de andere niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Optimum a-amylase b-amylase

Het betreft de amylases van Saccharomyces cerevisiae (biergist).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Optimum a-amylase b-amylase

Het is me nog steeds niet duidelijk hoe je aan deze temperaturen bent gekomen. Verder is er direct ook niet veel info te vinden. Op pubmed vindt ik bijvoorbeeld een optimale a-amylase activiteit voor verschillende gisten van rond de 50 graden (niks over S. cerevisiae).
"Meep meep meep." Beaker

Reageer