Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Hallo,

Vraag: hoe kun je bepalen wat de uitschakeltijd is van een smeltveiligheid 10A en 16A. Dit zou je op moeten kunnen zoeken in een tabel, maar die kan ik (nog)nergens vinden. Het is namelijk voor NEN keuring en dan moet de uitschakeltijd lager dan 200ms zijn, de kortsluitstroom is bekend gemeten met een profitester.

Zit zelf nog in de leerfase dus als iemand mij dit kan vertellen zou ik een stuk gelukkiger zijn.

Hoop spoedig op verduidelijkende antwoorden.

groet, Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Dit hoorde natuurlijk niet in "Feedback", maar in "Alledaagse wetenschap en overig technisch"....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Dennisd schreef:Hallo,

Vraag: hoe kun je bepalen wat de uitschakeltijd is van een smeltveiligheid 10A en 16A. Dit zou je op moeten kunnen zoeken in een tabel, maar die kan ik (nog)nergens vinden. Het is namelijk voor NEN keuring en dan moet de uitschakeltijd lager dan 200ms zijn, de kortsluitstroom is bekend gemeten met een profitester.

Zit zelf nog in de leerfase dus als iemand mij dit kan vertellen zou ik een stuk gelukkiger zijn.

Hoop spoedig op verduidelijkende antwoorden.

groet, Dennis
Dan moet je het exacte type hebben. Dit zijn geen tabellenmaar complete grafieken.

----edit--------------------------------------

oeps, ik heb alleen karateristieken van automaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

ik werk ik een Doe het zelf zaak en we verkopen ook zekeringen, en we verkomen 2 types zekeringen. een met opschift "traag" en één met "snel" de precieze tijden staan niet vermeld, en hangt natuurlijk af, hoe erg je de boel krortsluit, er zijn vast wel goede richtlijnen voor bepaald

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Door de kortsluitstroom te weten, weet je hoeveelkeer dit groter is dan de In van het smetpatroon (vb. Ik=6kA, In = 10A, dus 600x). Uit tabellen kan men aflezen als er 600x In vloeit door het smeltpatroon van 10A hoe snel het patroon gaat doorsmelten. Opgepast als men tabellen raadpleegt er bestaan trage (aM) ,gemiddeld (gL) en super snelle zekeringen. :shock:

Van ieder merk kan dit verschillen, alsook van de omgevingstemp. De uitschakeltijd van een smeltpatroon wordt vaak in de industrie berekend bij TN-netten om de beveiliging tegen omrechtstreekse aanraking te vrijwaren. Curven kan men bij Merlin gerin, socomec, vynckier wel verkrijgen, ze staan ook in de catalogen.

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Road runner schreef:Door de kortsluitstroom te weten, weet je hoeveelkeer dit groter is dan de In van het smetpatroon (vb. Ik=6kA, In = 10A, dus 600x). Uit tabellen kan men aflezen als er 600x In vloeit door het smeltpatroon van 10A hoe snel het patroon gaat doorsmelten. Opgepast als men tabellen raadpleegt er bestaan trage (aM) ,gemiddeld (gL) en super snelle zekeringen. :shock:  

Van ieder merk kan dit verschillen, alsook van de omgevingstemp. De uitschakeltijd van een smeltpatroon wordt vaak in de industrie berekend bij TN-netten om de beveiliging tegen omrechtstreekse aanraking te vrijwaren. Curven kan men bij Merlin gerin, socomec, vynckier wel verkrijgen, ze staan ook in de catalogen.
Sorry hoor, maar waar haal je deze info vandaan, want de 6kA staat voor de maximale kortsluitstroom welke de beveiliging kan hebben.

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

De 6kA op de automaat is inderdaad de max kortsluitstroom van de automaat. Niet te verwarren met de effectieve stroom die zal vloeien als er een kortsluiting is. Deze effectieve stroom is beperkt door de impedantie van de kortsluitlus. (Z,tranfor+Zkabel). De effectieve kortsluitstroom moet altijd kleiner zijn dan de waarde vermeld op de automaat. Immers in Belgie is 3000A in een vierkantje gelijkgesteld aan 6000A. In industriele toepassing zijn er soms kortsluitstromen van 30-40kA.

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Sorry, vergeten

VB: Automaat 20A C-curve en een Max kortsluitstroom van 3000A.

Bij een kortsluiting direct na de automaat zal er VB een stroom vloeien van 1700A. (afhankelijk van de totale impedantie van de kortsluitstroomlus, kan ook gemeten worden) bij een dergelijke stroom zal de automaat na X tijd uitschakelen (terug te vinden in een BCD-ifv tijd curve).

Wordt in de industrie nagekeken in bepaalde netsysteem (TN) omdat er geen differentieels worden geplaatst en de beveiliging tegen indirecte aanraking moet dan gebeuren door de automaat.

Berichten: 1

Re: Uitschakeltijden Smeltveiligheden

Anonymous schreef:Hallo,

Vraag: hoe kun je bepalen wat de uitschakeltijd is van een smeltveiligheid 10A en 16A. Dit zou je op moeten kunnen zoeken in een tabel, maar die kan ik (nog)nergens vinden. Het is namelijk voor NEN keuring en dan moet de uitschakeltijd lager dan 200ms zijn, de kortsluitstroom is bekend gemeten met een profitester.

Zit zelf nog in de leerfase dus als iemand mij dit kan vertellen zou ik een stuk gelukkiger zijn.

Hoop spoedig op verduidelijkende antwoorden.

groet, Dennis
als je de kortsluitstroom wil meten heb je een profitester nodig met de mode Z schl (voluit is het volgens mij: Z Schlüs)

dan test de profitester hoeveel amperé er maximaal door het gesloten circuit kan vloeien tot dat de smeltveiligheid afschakelt.

Reageer