Hoe groot is ons zonnestelsel?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 151

Hoe groot is ons zonnestelsel?

Ik heb al een tijd gezocht naar een antwoord op de volgende vraag:

Hoeveel kilometer lang is ons zonnestelstel?

Het moet in ieder geval 15 miljard kilometer zijn, want dat is de afstand waarop volgens sommige geleerden zich nog een planeet moet bevinden (http://www.govertschilling.nl/artikelen ... 412_im.htm).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

Er zijn een aantal definities geweest van waar het zonnestelsel stopt. Vroeger tot de buitendste planeten en bekende kometen. Het is maar wat je kiest als buitenste punt wat je er nog bij vind horen. Je kan kiezen uit een aantal belangrijke punten.

Ik zou zeggen dat het zonnestelsel stopt bij het punt van de heliosheath. Je moet je voorstellen dat het zonnestelsel haar zonnewind uitstraalt in alle richtingen, de zon draait echter ook rond in de melkweg. Op de plek van de zogenaamde "termination shock" is de zonnewind zo zacht geworden dat niet meer tegen de interstelaire winden opkan. Je hebt allemaal interstellaire straling en andere meuk en de zonnewind is zover verspreid dat het niet meer genoeg kracht heeft en heftige turbulentie ondergaat. Je kan het een beetje zien als een komeet met een staart erachter. In het midden is de zon die straalt zonnewind uit en ondertussen beweegt zij. Als ze naar links beweegt en tegen interstelaire winden ingaat dan wordt de voorkant een beetje afgeplat, en naar rechts heb je een staart van zonnewind die niet tegen gehouden wordt.

De voorkant van die zonnewind bubbel is op zo'n 100 astronomische eenheeden van ons vandaan. (zon is 150 miljoen km dus 100 keer 0.15 miljard km is precies jouw 15 miljard, ik denk wel toeval, want we schrijven het allebei aan iets anders toe). Aan de 'achterkant' van de zon, strekt dat nog eens zo'n 40AU verder uit. Dus dat heeft een totale afstand van 140 tot 150 AU (20 miljard kilometer)

Je zou dus kunnen zeggen dat daar de zon stopt. Maar je zou ook nog kunnen zeggen dat het daar nog niet stopt als je niet op de straling let maar op de zwaartekracht. De Oort wolk staat op zo'n 50 000 tot 100 000 AU afstand van de zon, en is nog steeds onder de invloed van de zon's aantrekkingskracht. Dit zou je ook nog prima het zonnestelsel kunnen noemen.

Dus het is maar een kwestie van wat je wilt. Bekijk je de planeten dan houd het na een paar AU wel op met Pluto, als je kijkt naar de straling dan is het 100-150 AU tot aan de termination shock en als je kijkt naar de zwaartekracht dan is het tot bijna halverwege het volgende zonnestelsel namelijk op 50 000 - 100 000 AU.

Je hebt trouwens ook nog een grens op ongeveer 250AU liggen, dat is namelijk de zogenaamde Bow Shock. Dit is een soort plasma schokgolf die de zon vooruit duurt terwijl ze door de melkweg heen gaat. Maar dat is maar aan 1 kant, dus dat zou ik niet mee rekenen als grootte beperking van het zonnestelsel.

Er is volgens mij niet een enorm harde definitie van welke het meest valide is als grens, mij spreekt persoonlijk de termination schock wel aan, maar dat is een smaak kwestie.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

Sylvester schreef:Ik heb al een tijd gezocht naar een antwoord op de volgende vraag:

Hoeveel kilometer lang is ons zonnestelstel?  
Ik typte bij google in: "hoe groot is ons zonnestelsel?" en las bij de eerste link:
www.phys.uu.nl schreef:Het Zonnestelsel is het deel van de ruimte waar de Zon en alles wat daar omheen draait zijn. Het Zonnestelsel bevat de Zon, de 9 planeten (Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto), hun manen, de asteroïden en de kometen, inclusief de kometen in de Oortwolk en de Kuipergordel.

De grens die men voor het Zonnestelsel neemt wordt bepaald door de verste dingen die nog om de Zon draaien. Vroeger dacht men dat dat de planeet Pluto was, dus toen hield het Zonnestelsel op bij Pluto. Tegenwoordig weten we dat er heel veel kometen in de Oortwolk ver voorbij Pluto rond de Zon draaien, dus nu ligt de grens van het Zonnestelsel voorbij de Oortwolk. De Oortwolk reikt waarschijnlijk tot ongeveer 1 lichtjaar van de Zon.

Als je meer dan ongeveer 1 lichtjaar van de Zon komt dan wordt je baan rond de Zon zo sterk verstoord door de aantrekkingskracht van de buursterren van de Zon dat je baan dan niet netjes rond de Zon blijft gaan. Je kunt dus stellen dat de grens van het Zonnestelsel op ongeveer 1 lichtjaar van de Zon ligt.  
(bron)

Hier wordt de grens dus meer ingegeven door de sterkte van de zwaartekracht van de zon.

Men neemt hierbij dus 1 lichtjaar als grens vanuit het middelpunt.

Dan kun je om de lengte van het zonnestelsel te berekenen een afstand van 2 lichtjaar nemen.

Vervolgens is er dan de rekensom om aan de hoeveelheid kilometers te komen.

2 lichtjaar is ongeveer 18.920.000.000.000 km. ofwel 18.920 miljard kilometer.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 67

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

Zoals ik het begrepen heb, is een mogelijke grens van het zonnestelsel de Kuiper-gordel. Een ring van koude en donkere objecten waartoe o.a. Sedna en mogelijk ook Pluto behoren. Aangezien niemand precies weet waar de buitenste objecten in de Kuiper-gordel zich bevinden, is er feitelijk geen grens van het zonnestelsel bekend.

Een andere manier om de grens aan te geven, is de invloedssfeer van de zon. En die is heel wat groter dan je zou verwachten. We komen dan uit bij de Oortwolk: een bolvormige wolk vol kometen die zich waarschijnlijk tot wel 2 lichtjaar uitstrekt.

En dat mag je zelf lekker in km uitrekenen!

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

euh... Sen...

weet u dat er al een tiende planeet is ontdekt ;) :shock:

ten andere, aangezien het heelal aan het uitdeinen is, dan deint onze melkweg ook uit. hoe kan je dan een limiet vaststellen???

(precies alsof de autosneweg van Antwerpen naar Breda voortdurend aan het verlengen is.)

---

ten andere,

alles wordt uitgerekend in lichtjaren!

-geen enkel mens op deze planeet kan zich inbeelden wat het in werkelijkheid is- :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

De uitdijing van het heelal is pas merkbaar op zeer grote schaal, ik geloof dat de hubble-constante iets van 70 km/s/MPc is (kilometers per seconde per megaparsec). Op de schaal van ons zonnestelsel is de snelheid van die uitdijing verwaarloosbaar klein, en sowieso niet de dominante factor die enige grootteverandering bewerkstelligt. Op de schaal van ons zonnestelsel heeft zwaartekracht verreweg de dominante invloed in de 'dagelijkse' gang van zaken.

Als je het zonnestelsel definieert als, losjes gezegd, de 'schijf' die gevormd wordt door alle objecten die door de bank genomen dezelfde kant op rond de zon draaien, kun je de grens stellen op een afstand die ergens in of net buiten de kuipergordel ligt. Daarbuiten draaien objecten ook nog wel om de zon, maar in allerlei uiteenlopende baanvlakken.

Wanneer je die definitie echter loslaat zijn er tal van andere mogelijkheden om te omvatten met de term 'zonnestelsel', die StrangeQuark al heeft aangegeven.

Berichten: 28

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

Heeft er al iemand nieuws over die 10de planeet (naam ,afstand van de zon,... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Hoe groot is ons zonnestelsel?

Phillip schreef:euh... Sen...

weet u dat er al een tiende planeet is ontdekt ;) :oops:
Welke bedoel je daarmee?

Quaoar, Varuna, 2004 DW, 2003UB313 / 2003 EL61 / 2005 FY9 / Sedna of nog een andere?

Wat heeft dat te maken met het door mij aangehaalde artikel van phys.uu.nl waarin men

de grens van ons zonnestelsel relateert aan het zwaartekrachtsveld van de zon en daarbij 1 lichtjaar als waarde hanteert?
ten andere, aangezien het heelal aan het uitdeinen is, dan deint onze melkweg ook uit. hoe kan je dan een limiet vaststellen???
Zoals Brinx al aangaf heeft de uitdijing van het heelal op de schaal van en de afstanden in ons zonnestelsel

geen significante invloed.
Fillip schreef:ten andere,

alles wordt uitgerekend in lichtjaren!
Ten eerste is dat niet het geval. In het aardse leven gebruiken we het lichtjaar eigenlijk nooit als afstandsmaat.

Maar ook in de astronomie zijn er verscheidene afstandsmaten. Te denken valt bijvoorbeeld

aan de Astronomische Eenheid, (of Astronomical Unit) de Parsec en de Megaparsec.

Verder was de vraag van Sylvester letterlijk:
Hoeveel kilometer lang is ons zonnestelstel?  
Een duidelijke vraag naar een aantal kilometers, vandaar mijn kleine berekening bij mijn respons.
-geen enkel mens op deze planeet kan zich inbeelden wat het in werkelijkheid is- :wink:
Het is inderdaad vrij lastig om je een goed beeld te vormen van de enorme afstanden in ons heelal.

Daarom is het ook wel eens goed om zo'n lichtjaar weer eens terug te rekenen naar kilometers.
Heeft er al iemand nieuws over die 10de planeet (naam ,afstand van de zon,... :shock:
Hier een behoorlijk uitgebreid artikel.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer