Protonen, elektronen, neutronen, ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Protonen, elektronen, neutronen, ionen

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste keer op dit forum want ik kwam niet uit mijn huiswerk.

we hebben nu een hoofdstuk over Protonen, Elektronen, Ionen en neutronen en ik had een kort vraagje.

wat zijn ook al weer de belangrijke dingen hierover van 3 HAVO.

zoals dat bijv. de ene altijd gelijk is aan de ander en dat de ene plus de ander de atoom massa is. ;)



Graag hulp dankjewel!

Groet Binnert ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Protonen, elektronen, neutronen, ionen

[femtocursus] atoombouw voor beginners

Een atoom is opgebouwd uit drie verschillende deeltjes, protonen, neutronen en elektronen.

Protonen zijn positief geladen, massa ongeveer 1 u, zitten in de kern

Neutronen zijn neutraal, massa onmgeveer 1 u, zitten ook in de kern.

Hun aantallen opgeteld geven ze samen dus ongeveer het massagetal, dat dus ook ongeveer een molmassa in g geeft.

Elektronen zijn negatief geladen, massa nagenoeg verwaarloosbaar, en bevinden zich in een wolk rond de kern.

Het aantal protonen heet ook wel atoomnummer, en bepaalt over welk soort atoom het gaat. Gooi een proton uit de kern van een stikstofatoom en het wordt een koolstofatoom.

Neutronen dienen ervoor om de kern bij elkaar te houden. Het aantal kan enigszins variëren. Vaak is een atoom met een zeker aantal neutronen stabiel, met wat neutronen meer of minder dan dat ideale aantal instabiel (vervalt snel)

Atomen van dezelfde atoomsoort (evenveel protonen) maar met verschillende aantallen neutronen noem je isotopen van elkaar. Zo bestaat er 14C (ook wel genoteerd als C-14) met 6 protonen (anders was het geen C) en dus 14-6 = 8 neutronen) en dat is een instabiele en dus radioactieve isotoop van het stabiele 12C, met dus ook 6 protonen maar slechts 6 neutronen.

Een atoom dat niet evenveel elektronen als protonen heeft (elektronen tekort of teveel) is elektrisch geladen als gevolg daarvan. Zo'n atoom noem je een ion.

Dat is het wel in een notendop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Protonen, elektronen, neutronen, ionen

Ik zou je ten sterkste aanraden om je cursus nog eens door te nemen.

Verder kan ik zeggen dat het Na (natrium) atoom 11 protonen heeft en bijgevolg in neutrale toestand ook 11 elektronen. Elf positieve ladingen (kernladingen) kun je neutraliseren met elf negatieve ladingen.

Wanneer je één elektron van dit atoom gaat afnemen ontstaat Na+ (11positieve ladingen en 10 negatieve = 1 positieve). Ieder deeltje dat een lading heeft noemen we een ion. Bijgevolg is Na+ een ion.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: Protonen, elektronen, neutronen, ionen

Jan van de Velde schreef:[femtocursus] atoombouw voor beginners

Een atoom is opgebouwd uit drie verschillende deeltjes, protonen, neutronen en elektronen.

Protonen zijn positief geladen, massa ongeveer 1 u, zitten in de kern

Neutronen zijn neutraal, massa onmgeveer 1 u, zitten ook in de kern.

Hun aantallen opgeteld geven ze samen dus ongeveer het massagetal, dat dus ook ongeveer een molmassa in g geeft.

Elektronen zijn negatief geladen, massa nagenoeg verwaarloosbaar, en bevinden zich in een wolk rond de kern.

Het aantal protonen heet ook wel atoomnummer, en bepaalt over welk soort atoom het gaat. Gooi een proton uit de kern van een stikstofatoom en het wordt een koolstofatoom.

Neutronen dienen ervoor om de kern bij elkaar te houden. Het aantal kan enigszins variëren. Vaak is een atoom met een zeker aantal neutronen stabiel, met wat neutronen meer of minder dan dat ideale aantal instabiel (vervalt snel)

Atomen van dezelfde atoomsoort (evenveel protonen) maar met verschillende aantallen neutronen noem je isotopen van elkaar. Zo bestaat er 14C (ook wel genoteerd als C-14) met 6 protonen (anders was het geen C) en dus 14-6 = 8 neutronen) en dat is een instabiele en dus radioactieve isotoop van 12C, met dus ook 6 protonen maar slechts 6 neutronen.

Een atoom dat niet evenveel elektronen als protonen heeft (elektronen tekort of teveel) is elektrisch geladen als gevolg daarvan. Zo'n atoom noem je een ion.

Dat is het wel in een notendop.
Super!!!!

Precies wat ik nodig had!

bedankt!!

Berichten: 85

Re: Protonen, elektronen, neutronen, ionen

Dit valt een beetje buiten de opzet van dit onderwerp, maar als beginnend "chemie"-verkenner (ben zelf helemaal niet vertrouwd met chemie, maar wou gewoon een beetje kennis opdoen via online lessen uit interesse http://webcast.berkeley.edu/course_details...mesterid=2010-D) vond ik dat de vraag hier wel binnen past.

Wel goed... de vragen...

Hoe komt het dat de protonen en neutronen de kern van het atoom vormen, terwijl elektronen zich daarrond bewegen? Hoe worden trouwens de zogenaamde elektronenwolken (electron shells) gevormd? Of met andere woorden, wat maakt dat je net zo'n gelaagde structuur van elektronen krijgt, met op elke laag de ideaalstructuur van 8 elektronen?

Alvast bedankt!

Reageer