Fietscomputer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Fietscomputer

Als een fietser wil weten hoe snel hij rijdt, kan hij gebruik maken van een fietscomputer. Een fietscomputer bestaat uit 3 onderdelen: de computer met display, een reedcontact en een magneet.

Het reedcontact stuurt pulsjes naar de computer die aan de hand van het tijdsinterval tussen de pulsjes de snelheid berekent. De pulsjes worden veroorzaak door een magneet (m=25gram). 

Een reedcontact kan worden vergeleken met een schakelaar die open staat: er loopt dus geen stroom. Zodra het magneetje langs het reedcontact gaat, sluit de schakelaar zich even waardoor er geduerende een korte tijd stroom loopt. Een clipje op de magneet zorgt ervoor dat deze op zijn plaats blijft zitten. 

Vraag 1:

Welk gegeven heeft het fietscomputertje zeker nodig om de snelheid te kunnen berekenen?

Vraag 2:

Bepaal met behulp van figuur 8 de middelpuntzoekende kracht die het magneetje ondervindt.

(In figuur 8 is te zien dat de afstand van het magneetje tot de grond 25 inch is, en de afstand van boven de wiel tot de grond 28 inch.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fietscomputer

Hoe ver kom je zelf?

Zie: hier en dan met name het kopje: "We zijn geen huiswerkmachine".
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Dat klopt, dat was ook niet mijn bedoeling. Alleen kom ik zelf niet verder, aangezien ik de afgelopen maand ziek was en geen les heb kunnen volgen. Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij hiermee kan helpen.

Op de 2e vraag kon ik wel een beetje verder komen. Ik had als formule F mpz= M* omega in het kwadraat * r gebruikt. Is dat goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fietscomputer

\(F = m \frac{v^2}{r}\)
of nog, in dit geval
\(F = m \omega^2 r\)
omdat
\(v = \omega r\)
Dus dan zie je toch welke gegevens je nodig hebt om de snelheid te bepalen (zie in de formule). Dus vraag 1 kon je zelf wel oplossen, anders had je de formule voor de middelpuntzoekende kracht niet gevonden.

Wat is er verder dan nog onduidelijk?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fietscomputer

Op de 2e vraag kon ik wel een beetje verder komen. Ik had als formule F mpz= M* omega in het kwadraat * r gebruikt. Is dat goed?
Dat helpt al. "r" is in dit geval de afstand van de as tot het magneetje.

Je zegt overigens "had gebruikt": betekent dat dat je al iets hebt berekend? Want ik zie nergens in je gegevens iets over snelheid, en zonder iets dergelijks kún je niks. Hoe sneller het wiel draait, hoe groter Fmpz namelijk.

wat betreft eerste vraag, daarvoor hoef je geen les te volgen, gewoon gezond verstand op loslaten.

Stel dat je het apparaat zonder meer overzet van een volwassenenfiets op een kinderfietsje, zou dat goed gaan? Zo nee, waarom niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Dus als conclusie hebben we bij de 1e vraag de afstand nodig? En de 2e is dan makkelijk te vinden doordat er daarbij de afstand al is gegeven door middel van inch.

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Ik heb als antwoord bij de 2e vraag 8,9 m/s klopt dat?

ik heb formule Fmpz= mv(2) / r gedaan

en dan komt dat straal is 14 inch wat volgens geeft dat omtrek is 2,23 meter (2pi*r).

Dat is de omtrek en hij maakt 1 omwenteling in 0,25 s dus keer 4 is 8,9 m/s??

Dan heb ik de snelheid.

Massa was 25 gram dus 25* 8,9(In kwadraat) / 0,3556= dus de middelpunt zoekende kracht is 5569 newton klopt dit?

Dankjewel voor jullie steun tot nu toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fietscomputer

25* 8,9(In kwadraat) / 0,3556

  1. niet 25, want in formules gebruik je in principe altijd standaardeenheden, en voor massa is dat de .....
  2. niet 8,9 m/s noch 0,3556 m want voor dat magneetje geldt niet dat het zich op de buitenomtrek van het wiel bevindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Jan van de Velde schreef:
  1. niet 25, want in formules gebruik je in principe altijd standaardeenheden, en voor massa is dat de .....
  2. niet 8,9 m/s noch 0,3556 m want voor dat magneetje geldt niet dat het zich op de buitenomtrek van het wiel bevindt.
Dus 0,025 kg, maar dat andere moet je toch wel omtrek van de wiel nemen omdat het om de afstand gaat? En als je de omtrek tot aan de magneet neemt heb je niet de omtrek toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fietscomputer

Heeft dat magneetje dan dezelfde snelheid als bijvoorbeeld het ventieltje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Heeft dat magneetje dan dezelfde snelheid als bijvoorbeeld het ventieltje?
Ik neem aan van wel, aangezien ze samen draaien? Heb ik het fout? Als je op een draaimolen zit dan is de snelheid in het midden toch hetzelfde?

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Ok, ik snap middelpunt zoekende kracht verschilt dus ook snelheid.

Antwoord: 4,4 N

ik heb formule Fmpz= mv(2) / r gedaan

en dan komt dat straal is 11 inch wat volgens geeft dat omtrek is 1,76 meter (2pi*r). ( 11* 0,0254= 0,28 ) ( 0,28 * 2pi= 1,76)

Dat is de omtrek en hij maakt 1 omwenteling in 0,25 s dus keer 4 is 7,02 m/s?? (4*1,76= 7,02)

Dan heb ik de snelheid.

Massa was 25 gram dus 0,025* 7,02 (In kwadraat) / 0,2794= dus de middelpunt zoekende kracht is 4,4 N klopt dit?

Dit is hem dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fietscomputer

Dit is hem dus.
yep, dat is'm.
Ok, ik snap middelpunt zoekende kracht verschilt dus ook snelheid.
alleen dit moet krek andersom: de snelheid (en straal) verschillen, en daardoor ook de benodigde middelpuntzoekende kracht
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Fietscomputer

Dank!

Reageer