Transplantatie kraakbeen mogelijk naar heup?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

Transplantatie kraakbeen mogelijk naar heup?

Goedenmiddag,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om kraagbeen te transplanteren uit andere delen van het lichaam zoals beschreven voor een knie in http://en.wikipedia.org/wiki/Knee_cartilag...acement_therapy, maar dan naar een heup gewricht?

Is er iemand die hier informatie over heeft?

Met zeer vriendelijke groet.

Berichten: 1.116

Re: Transplantatie kraakbeen mogelijk naar heup?

In kader waarvan vraag je dit? Het is namelijk afhankelijk van de aandoening en het gewricht of iets dergelijks zinvol is en of het überhaupt te overwegen is. Als je bijvoorbeeld artrose in een gewricht hebt als gevolg van een stands- of statiekafwijkingen, dan heeft het over het algemeen weinig zin om dergelijke therapieën te overwegen: je weet zeker dat het slechts tijdelijk helpt. De kosten wegen dan niet op tegen de baten.

Sowieso is een groot deel van deze behandelingen in nog experimenteel stadium, laat staan dat aangetoond is dat ze echt goed werkzaam zijn. De enige waarvan ik weer dat ze werkelijk wel eens uitgevoerd wordt in NL is de autologe grafting. Hiervoor moet sowieso binnen hetzelfde gewricht kraakbeen te oogsten zijn in een gebied wat niet al te veel krachten hoeft te incasseren. Ik kan me zo iets bij de heup eigenlijk niet voorstellen.

Kortom: als je kraakbeen verziekt is, is het eigenlijk altijd voor eens en voor altijd verziekt.

Berichten: 47

Re: Transplantatie kraakbeen mogelijk naar heup?

In het midden van de kom/koop mist er een stukje kraakbeen wat wel eens voorkomt, maar op deze jonge leeftijd is dat zeer ongewoon. Het vermoeden is dat een ongeluk tijdens de peuterleeftijd ervoor heeft gezorgd dat de doorbloeding van dat stukje is aangetast.

Reageer