Eenheden voor elektrische energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 180

Eenheden voor elektrische energie

Op een toetsen-blad staat er deze vraag bij elektrische spanning:

"geef de eenheden voor elektrische energie..."

ik heb er totaal geen idee van, hoe je het moet doen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Eenheden voor elektrische energie

Welke formule(s) voor elektrische energie ken je?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 180

Re: Eenheden voor elektrische energie

Welke formule(s) voor elektrische energie ken je?
het staat bij elektrische spanning: U = E*L

van stroomsterkte: I = |Q| / delta t of |Q| = I* delta t

v = I/n*e*A

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Eenheden voor elektrische energie

Hint: de eenheid van elektrische energie is dezelfde als de eenheid van kinetische energie en potentiële energie, namelijk gewoon de eenheid van energie. Ik heb dan ook eigenlijk geen flauw benul wat ze met de vraag bedoelen hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Eenheden voor elektrische energie

Als het nu de eenheid van (de grootte van het) elektrische veld was geweest, dan was het een logische vraag geweest (N/C bijvoorbeeld), maar ik begrijp ook niet wat de bedoeling van de vraag kan zijn, omdat, zoals physicalattraction reeds aangaf, de eenheid van elektrische energie nog steeds de eenheid van energie tout court is. En die ken je wel, toch?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 180

Re: Eenheden voor elektrische energie

ervoor staat er: wat is het verband tss elektrische spanning en elektrische energie? bereken de energie dat een elektron bekomt als het potentiaalverschil van 1 V doorloopt. welke snelheid heeft het elektron dan (massa elektron = 9,11 * 10 ^-28g).

daarna staat er: geef de eenheden vr elektrische energie

de eerste twee vragen heb ik al opgelost, maar die laatste - de eenheden - vind ik niet..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eenheden voor elektrische energie

Om het hele verhaal maar even "kort te sluiten", de eenheid van energie is de joule (J), en die is gelijk aan de wattseconde (Ws).

Volgens mij is dat wat ze bedoelen.

Re: Eenheden voor elektrische energie

Elektronvolt, Coulombvolt? Voltampereseconde?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Eenheden voor elektrische energie

Wat is de eenheid van lading, wat is de eenheid van potentiaalverschil, en wat stelt het product van lading en potentiaalverschil precies voor?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Eenheden voor elektrische energie

Als een elektron zich in een homogeen elektrisch veld bevindt, en we brengen het elektron van een punt P met spanning =+1 volt langs een elektrische veldlijn naar een punt Q met spanning =0 volt , dan moeten we uitwendige arbeid verrichten ter grootte van
\(W=e\cdot U=1,602\cdot 10^{-19}C \cdot 1 V=1 eV=1,602\cdot 10^{-19}J\)
Deze positieve arbeid is dan gelijk aan de toename van de elektrische potentiele energie van het elektron.

Als eenheid van energie gebruiken we hier de elektronvolt ( eV)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Eenheden voor elektrische energie

Een andere bekende eenheid voor elektrische energie die in oefensommetjes wordt gebruikt is de kWh

Reageer