Massa aan een touw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Massa aan een touw

Hoi!

Nog eens hulp gevraagd.. Ik ben niet goed in fysica en dit examen is belangrijk voor mij..

Een massa van 1kg wordt rondgeslingerd aan een koord (lengte =1m) in het zwaarteveld. Ze beschrijft een cirkelvormige baan in een verticaal vlak. Het middelpunt van de cirkel bevindt zich 11 meter boven de grond. Het touw breekt op het ogenblik dat de massa zich in het laagste punt bevindt. De spankracht is dan 110N.

a) na hoeveel seconden komt de massa op de grond terecht (antwoord: t=1,43 sec)

b)Welke snelheid heeft de massa als ze op de grond terecht kwam. (antwoord: v=17,2m/s)

a kon ik al oplossen: 110N =mw²r --> w=10,48rad/s

w*r = v dus v=10,48m/s

y: 0= 10 - gt²/2 -> t=1,43 sec

maar b?

Ik wou het zo doen:

v= v0 - gt²/2

Maar dan kom ik voor v 0,5m/s uit..

maar ik denk dat ik fout zit bij de zwaartekracht g.. Is dat wel de kracht die v vertraagt?

als tijd vulde ik 1,43seconden in. v0 was 10,48m/s.

Wat doe ik hier fout?

Bedankt

Demeter

Re: Massa aan een touw

Je eerste stukje klopt al niet, want ook de zwaartekracht werkt in het onderste punt van de cirkel. Dus is de spankracht niet gelijk aan massa x centripetale versnelling.

Heb je de snelheid juist berekend, dan weet je de kinetische energie die de massa heeft, en zijn hoogte (10 meter). Als de hoogte nul is geworden (raakt de grond) dan is de potentiele energie omgezet in kinetische.

Berichten: 14

Re: Massa aan een touw

bessie schreef:Je eerste stukje klopt al niet, want ook de zwaartekracht werkt in het onderste punt van de cirkel. Dus is de spankracht niet gelijk aan massa x centripetale versnelling.

Heb je de snelheid juist berekend, dan weet je de kinetische energie die de massa heeft, en zijn hoogte (10 meter). Als de hoogte nul is geworden (raakt de grond) dan is de potentiele energie omgezet in kinetische.
Inderdaad, dat had ik over het hoofd gezien.

Nu klopt het wel,

erg bedankt!

Berichten: 5

Re: Massa aan een touw

hi

kort vraagje over dit vraagstuk.

Bij de formule in deel a

y: 0= 10 - gt²/2 -> t=1,43 sec

als ik het goed heb komt deze formule van x = x0 + v0*t + gt²/2

Maar om het juiste antwoord te bekomen is v0 hier gelijk gesteld aan 0 of niet?

Is de snelheid van de rotatie hier dan geen factor?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Massa aan een touw

Het gaat er hier slechts om na hoeveel tijd de kogel de grond raakt. We hoeven dus slechts naar de verticale component van de beweging te kijken. Het touw breekt als de kogel zich in het laagste punt bevindt. De verticale component van de kogel is op dat punt juist 0.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Massa aan een touw

bedankt!!!

ik dacht het al, maar omdat de kinetische energie wel gebruikt wordt bij het berekenen van de snelheid bij impact twijfelde ik even.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Massa aan een touw

omdat de kinetische energie wel gebruikt wordt
er bestaat natuurlijk wel degelijk een horizontale snelheid op het ogenblik dat dat touw breekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer