[Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Hoi iedereen,

Ik probeer van een functie x te bepalen maar het wil niet echt lukken zou iemand mij een beetje willen helpen? Ik weet ook niet of ik op de goede weg ben eigenlijk hier staat hoe ik begonnen ben:

Y = cX^2 + bX + a

Y - a = cX^2 + bX

Y - a -bX = cX^2

tja en hier loop ik eigenlijk al vast eigenlijk bij de tweede stap al volgens mij is de derde stap niet ok. Zou iemand mij eenbeetje op weg willen helpen ik ben nu al uren bezig.

bvd

Raymond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Je wilt x uitdrukken in y?

Ga dan uit van: cx²+bx+a-y=0 en gebruik de 'bekende' abc-formule.

Je kan ook uitgaan van je tweede regel en bx²+cx, vermenigvuldig eerst met 4b en dan aanvullen tot een geheel kwadraat.

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 10

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Je kan ook uitgaan van je tweede regel en bx²+cx, vermenigvuldig eerst met 4b en dan aanvullen tot een geheel kwadraat.
Het aanvullen tot een geheel kwadraat begrijp ik totaal niet. De abc formule probeer ik toe te passen maar ik kom dan op onjuiste waardes. Ik heb de curve namelijk geplot om mijn antwoord te kunnen controleren.

Het is niet echt huiswerk maar ben een digitale thermometer aan het maken die uitgelezen wordt door de pc. De sensor heeft een uitgangs spanning als functie van de temperatuur a b en c zijn uiteraard constanten.

Maar ik ga nog ff verder rommelen zo ingewikkeld is dit toch niet.

groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Laat eens zien wat je hebt.

Berichten: 10

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Mijn gegeven functie van de sensore is als volgt: V = a + bT + cT^2

a = 1,4750075

b = 0,043462636

c = -0,000141578

dus Nu de bekende ABC formule ;) T1,2 = (-b +/- sqrt(b^2 - 4 * c (a - V))) / 2c

Mijn uitgangs spanning is max 5 V en aan de functie kan ik zien dat wanneer T = 0 ik een spanning meet van 1,475 V.

Maar vul ik 5 Volt in dan wordt de Discriminant negatief wat inhoud geen uitkomsten toch?????? Misschien denk ik helemaal verkeerd.

hartstikke bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

De formule is correct.

Als V=5 is a-V negatief, dat vermenigvuldigt met -4c is positief. Dus de discriminant is positief.

Berichten: 10

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Ja klopt safe de discriminant is idd positief. Maar nu het volgende als ik niet te domme vragen stel hoor? Dus dit zou moeten werken als ik het in mijn software programmeer (die maakt ook geen typ fouten). Aangezien er twee optie zijn voor x hoe weet ik aan welke kant deze x (of temp is)?

Iets anders wat ik me bedenk is het volgende:

Ik dacht laat ik het volgende eens doen. Mijn temp meter hoeft niet alle temperaturen te kunnen meten van 0 tot 30 gr is prima. Als ik nu eerst eens de originele functie plot van 0 tot 30 gr vervolgens bekijk ik dit en zie ik dat de functie bijna lineair is. Dan is makkelijk een simpele functie hiervoor tte maken? En volgens mij is dit bijna het zelfde als differentieren? maw kan ik ook een makkelijke functie hiervan maken als ik de afgeleide bepaal in dit gebied?

p.s. Als ik hem plot zie ik dat ik nooit bij V = 5 kan komen????

groetjes Raymond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Ja, als je bereik 0-30 is kan je het beste uitgaan van het lineaire deel en het klopt dat V=5 niet bereikt wordt.

T uitdrukken in V is voor het lineaire deel niet moeilijk, neem ik aan.

Berichten: 10

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

Nee dan is het geen probleem meer. In ieder geval heel erg bedankt Safe!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] X bepalen in een polynoom functie

OK!. Succes.

Reageer