Zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

Zout

Momenteel is het moeilijk tot zeer moeilijk om aan Na Cl te komen

Als vervanger kan Magnesiumchloride of Calciumchloride gebruikt worden

maar deze twee zijn ook moeilijk te verkrijgen

Ook ureum kan gebruikt worden . Het werkt langzamer als zout maar het werkt redelijk.

Dit weet ik uit eigen ervaring

Welke zouten of andere producten kummem ook als vriespuntverlagers dienst doen

Overigens is Ureum op dit moment ook al niet makkelijk tye verkrijgen en is Ureum 4 maaal de prijs van zout (Na Cl)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zout

Ik neem aan dat je het bedoelt in de toepassing om op straat te strooien. Dan kan je ook suiker gebruiken, maar daar heb je volgens mij meer van nodig voor hetzelfde effect.

Berichten: 34

Re: Zout

Klopt suiker wordt ook genoemd. Ook ethyleenglycol

Echter deze twee stoffen heb je niet graag in je deurmat of nog erger op je vloer

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zout

Zout heb je weer liever niet op een auto. Het is volgens mij een kosten/baten analyse. Zout is vele malen goedkoper dan suiker of glycol. Als je als gemeente of het rijk ik-weet-niet-hoeveel tonnen (in gewicht) aan strooimiddel moet betalen zul je zo goedkoop mogelijk uit willen zijn. Bovendien hoeft stooizout niet heel zuiver te zijn.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 111

Re: Zout

op vliegvelden wordt ook wel calcium-magnesium-acetaat gebruikt omdat deze stof niet corrosief is en je vliegtuigen niet gaan roesten ;)

In principe zijn veel stoffen geschikt voor smeltpuntverlaging van sneeuw/ijs, het is alleen zoals al eerder gezegd in dit topic een kosten/baten analyse die zal bepalen of we het op de weg gaan gooien ;)

Je kunt ook zelfs zand gebruiken of die mixen met het NaCl.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Zout

Ik zie het probleem niet zo van een beetje ethyleenglycol in/op je deurmat, maar goed. Als antivries zijn alle goed oplosbare zouten geschikt. Ethanol/spiritus kun je ook gebruiken, alleen verdampt dat redelijk vlot.

Om kosten te besparen kun je zout mengen met zand. Misschien kun je ook kattegrit gebruiken. De sneeuw trekt er niet van weg maar je zult wel meer grip hebben.

Wat je ook gebruikt, het zal altijd een zooi gaan geven, maar daar zul je je bij neer moeten leggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer