[eindwerk] kernfusie vandaag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[eindwerk] kernfusie vandaag

Hallo,

Ik moet mijn eindwerk maken met een paar vrienden ;) over kernfusie.

Ik heb al veel van jullie geleerd, maar ik zou nog wat meer willen weten over die reactor in England. Een leraar vertelde me dat die vorig jaar even een rendement zou hebben gehad( klop dit? :shock: ). Ook zou het leuk zijn om eens te fantaseren over de toepassingen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

Tuurlijk heeft deze een rendement. Dit rendement ligt onder de 100% en kan maar voor korte periodes worden gebruikt.

De nieuwe reactor die ze in Frankrijk willen bouwen, daarvan verwacht men dat het rendement boven de 100% ligt. (hiermee bedoel ik dat er minder energie nodig is om de kernen te fuseren dan dat er aan energie vrij komt)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

een zeer goede uitleg vind je op deze link:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITER
De nieuwe reactor die ze in Frankrijk willen bouwen, daarvan verwacht men dat het rendement boven de 100% ligt. (hiermee bedoel ik dat er minder energie nodig is om de kernen te fuseren dan dat er aan energie vrij komt)
euh... begrijp mij niet verkeerd, maar volgens de wet van Thermo-dynamica, zal men altijd meer energie moeten insteken (input) dan wat er uit komt (output)

dus rendement = output/input => * 100 = %

(input 100 en men krijgt 80 output)

anders zou de formule als volgt zijn:

input/output ... (input 80 en output >100) :shock:

dat versta ik nie zo goed, hoor.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

wat zou het rendement zijn tussen kerncentrales en bv ITER centrales???
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

verschil tussen kern en fusie centrale???

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

Phillip schreef:euh... begrijp mij niet verkeerd, maar volgens de wet van Thermo-dynamica, zal men altijd meer energie moeten insteken (input) dan wat er uit komt (output)

dus rendement = output/input => * 100 = %

(input 100 en men krijgt 80 output)
Je volgt mij niet helemaal. Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om kernen te laten fuseren. Deze fusie levert meer energie op dan dat er in is gestopt. Vergelijk het met een exotherme reactie. Hierbij wordt er een klein beetje energie in gestopt en er komt veel meer uit. Dit verschil in energie is te verklaren doordat er chemische energie wordt omgezet in hitte.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

Aanvulling op Wouter: Op dit moment kan men de hitte nog niet genoeg focussen om de kernen te laten fuseren, veel warmte wordt nu nog niet goed genoeg benut. Natuurlijk kan je niet meer dan 100% rendament halen. Maar je kan wel meer energie uit het systeem halen, dan je aan begin energie erin hebt gestopt, omdat er al energie in de atoomkernen verstopt zit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

Vraagje: bij de H-bom gaf je toch een beetje energie en er kwam toch een hoop energie (o.a. warmte) vrij. Zo had je toch ook heel even een redelijk rendement. Je kon er natuurlijk niets meedoen omdat je ze niet kon opvangen en omzetten. Is dit ook niet een voorbeeld dat je ergens meer kunt uithalen dan je erin stopt?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [eindwerk] kernfusie vandaag

Het ligt eraan wat je onder 'erin stoppen' verstaat. Natuurlijk is het bij een atoom- of waterstofbom zo, dat er meer energie wordt vrijgemaakt dan er in de 'ontsteking' van de bom gebruikt is. Maar dit komt doordat energie vrijgemaakt wordt uit de betrokken atoomkernen: die vervallen in het geval van een splijtbom tot lichtere elementen, en het verschil in massa dat daarmee gepaard gaat (de reactieproducten wegen bij elkaar iets minder dan de reactanten) komt vrij als straling en kinetiche energie van de reactieproducten. Hetzelfde geldt voor de fusie in een waterstofbom, waar de fusieproducten minder wegen dan de te fuseren stoffen die voor de fusiereactie aanwezig waren.

Vergelijk het met aardolie: je steekt een liter olie aan met een lucifer, en er wordt energie vrijgemaakt uit de olie doordat deze door oxidatie (verbranding) wordt omgezet in relatief stabiele, energie-arme reactieproducten zoals koolstofdioxide en water. Het is niet zo dat je meer energie overhoudt dan erin ging: je hebt gewoon chemische energie omgezet in kinetische energie (warmte) en stralingsenergie. Zelf heb je alleen een vlammetje erbij gehouden, maar dat was qua energie natuurlijk niet de grootste bijdrage aan de reactie - de grootste bron van energie was de olie zelf.

Reageer