Bufferend vermogen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Bufferend vermogen

Nu vond ik dit toch best een vreemde vraag en ik zou niet weten wat ik hiermee moet aanvangen.

Ik heb 100ml water, afkomstig van een rivier. Ph=5. Ik voeg 1ml 0,5M NaOH toe aan dat 100ml staal water (verwaarloos het toegevoegde volume). De pH wordt 5,25. Heeft het water een goed bufferend vermogen?

Houd er rekening mee dat de formule die je gezien hebt uitgaat van toevoeging van een sterk zuur/base aan 1L water, enig omzettingswerk is dus nodig.

de geziene formule: delta n( aantal millimol toegevoegd zuur/base aan de buffer) / delta pH

Hoe doe ik dat omzettingswerk?

Ik weet dat er 0,5mmol NaOH is. Dus de helft van delta n, maar ik mag zeker niet delta pH vermenigvuldigen met 2 zodat ik krijg:

1mmol NaOH/ 0,50

Dan is het bufferend vermogen gelijk aan 2, wat een slechte buffer is.

Volgens mij zal het zoizo geen goede buffer zijn, maar ik denk niet dat mijn werkwijze klopt..

Wie kan me even een handje toesteken?

Erg bedankt!

Melodie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Bufferend vermogen

de geziene formule: delta n( aantal millimol toegevoegd zuur/base aan de buffer) / delta pH
ik ken deze eerder als
\(\beta = \frac{\Delta n}{\Delta pH}\)
met n gewoon het aantal mol zuur of base dat je toevoegt aan een liter bufferoplossing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 60

Re: Bufferend vermogen

ik ken deze eerder als
\(\beta = \frac{\Delta n}{\Delta pH}\)
met n gewoon het aantal mol zuur of base dat je toevoegt aan een liter bufferoplossing


Er staat uitdrukkelijk bij dat het in millimol per liter moest zijn.. En dat we het moeten omzetten als we andere grootheden gebruiken..Dus ja? =/

Reageer