Prevalentie, 4x4 tabel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Prevalentie, 4x4 tabel

In mijn blokboek staat een vraag, en ik zit me nu al een tijdje af te vragen of hij wel klopt:

Men moet de diagnostische parameters van duplex scanning bij stenoses bepalen. Gouden standaard is angiografie.

Nu is de tekst: "de prevalentie van stenoses in deze groep bleek 70%. De duplex scan vond bij 65 patiënten een ernstige stenose, die bij 3 patiënten niet bevestigd kon worden door angiografie (waren dus fout positief)."

De manier waarop je dit normaal gesproken doet is natuurlijk een 4x4 tabel maken:

62 | 3 ||65

c | d || (c+d)

= = =

70 |30| 100

En dan invullen:

62 | 3 ||65

8 | 27||35

= = =

70 |30| 100

Zo staat het ook uitgewerkt.

Maar: met dezelfde gegevens (70%; 65 patiënten etc.) krijg je natuurlijk hele andere uitkomsten als je in plaats van 100 1000 neemt maar toch uitgaat van de 70% prevalentie, en dus 700 en 300. Is de vraag dus wel compleet?

Berichten: 1.116

Re: Prevalentie, 4x4 tabel

Ik zou het zo doen:

Welke informatie kunnen we bepalen aan de hand van al deze informatie?

Totaal Testpositief: 65

Correct Testpositieven: 62

Fout Testpositieven: 3

Totaal Ziektepositief = Correct Testpositief + Fout Testnegatief: ?

Groepsgrootte: 65/70% = 93

Totaal Testnegatieven: 28

Correct Testnegatief: ?

Fout Testnegatief: ?

Totaal Ziektenegatief = Correct Testnegatief + Fout Testpositief: ?

Op basis van deze informatie kun je geen 4x4-tabel maken. Je mist namelijk nog wat informatie (zie de vraagtekens).

Zie overigens ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sensitiviteit_en_specificiteit en http://nl.wikipedia.org/wiki/Likelihood_ratio

Sensitiviteit en specificiteit zijn onafhankelijk van de populatie waarop je test. Likelihoodratio is echter sterk afhankelijk van de prevalentie van de aandoening in de populatie waarop je test. Afhankelijk van je populatie is een test dus wel of niet zinnig.

Het grote punt van deze vraag is dat deze test het enkel heeft over de positieve uitslagen. Het lijkt alsof de negatieve uitslagen van de test niet gecontroleerd zijn.

Reageer