Hoe ga ik dit oplossen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoe ga ik dit oplossen?

Hallo luitjes.

Ik ben nieuw op dit forum maar gegroet!

Ik had eigelijk meteen een vraagje.. ;)

Ik heb laatst een flesje gekregen en ik moet eigelijk weten wat er allemaal voor verschillende vloeistoffen - gemengt - inzitten. (bijv. water,benzine, maar ook moeilijkere stoffen)

Ik heb al ergens gelezen over een gc/ms ? Wat houd dit in ? Want ik heb eigelijk op dit gebied vrij weinig verstand van alles..

Dus wou vragen hoe ik hier het makkelijkste achter kom, kan een docent scheikunde of een leerling dit makkelijk uit vogelen, of gaat hier zoiezo tijd inzitten..

Alvast bvd.

Gr,

Deluzionary

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Ik heb laatst een flesje gekregen en ik moet eigelijk weten wat er allemaal voor verschillende vloeistoffen - gemengt - inzitten. (bijv. water,benzine, maar ook moeilijkere stoffen)
Water en benzine mengen niet, dus dat die er beide inzitten kan niet.
Ik heb al ergens gelezen over een gc/ms ? Wat houd dit in ? Want ik heb eigelijk op dit gebied vrij weinig verstand van alles..
Verstand of niet, Google helpt je op weg. Het lijtk me verstandig dat je de Wiki-pedia-pagina over GC-MS en de andere Google-resultaten eens doorspit.
Dus wou vragen hoe ik hier het makkelijkste achter kom, kan een docent scheikunde of een leerling dit makkelijk uit vogelen, of gaat hier zoiezo tijd inzitten..
Het zou helpen als je wat meer vertelde over wat de bedoeling is. Wat is precies de opdracht? Waar is het voor, en van wie komt de opdracht? Wat is je opleidngs- dan wel kennisniveau?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 20

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Ik heb al ergens gelezen over een gc/ms ? Wat houd dit in ? Want ik heb eigelijk op dit gebied vrij weinig verstand van alles..
GC = Gaschromatograaf. Op basis van verdamping wordt bepaald welke stofjes er in zitten.

Ik denk dat een HPLC beter werkt (te ingewikkeld om uit te leggen, google anders FF) voor vloeistoffen.

In beide gevallen komt er volgensmij een grafiekje uit met bepaalde pieken. Deze pieken kan je weer koppellen aan bepaalde stofje/vloeistoffen en hun hoeveelheid

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Saul schreef:GC = Gaschromatograaf. Op basis van verdamping wordt bepaald welke stofjes er in zitten.

Ik denk dat een HPLC beter werkt (te ingewikkeld om uit te leggen, google anders FF) voor vloeistoffen.
De keus voor HPLC wordt niet ingegeven door de vraag of iets een vloeistof is. Zowel bij GC als LC wordt het monster opgelost en als vloeistof ingebracht. Voor de volledigheid: Je kunt bij een GC ook gassen injecteren, maar dit moet niet)

Vuistregel: Als je de te detecteren stof kunt verdampen zonder dat ie uiteen valt, gebruik dan GC.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Ah oke, bedankt voor de opmerkingen! Ik heb het een beetje opgezocht, en ik ben het met Saul eens dat een HPLC vast beter werkt aangezien het vloeistof is en we het dan niet hoeven te verdampen (wss sneller dus). Want ik lees zojuist dat er geen water in een GC mag.. @ Marko dus..
Het zou helpen als je wat meer vertelde over wat de bedoeling is. Wat is precies de opdracht? Waar is het voor, en van wie komt de opdracht? Wat is je opleidngs- dan wel kennisniveau?
Mijn opleiding etc. zijn n.t.v en mijn kennis is nihil in deze zaken. De bedoeling is in principe vrij simpel.. ik heb een paar flesjes met vloeistof erin en wil weten wat erin zit.. ( zit btw overal hetzelfde goedje in).

Nu we een stapje verder zijn luid dus de volgende vraag - waar kan ik zo'n HPLC vinden? En zullen deze mensen bereid zijn mij te helpen?( een Universiteit? of beschikken zij niet over dit soort apparaten? ) Ik heb op google gezocht maar kan zo een, twee, die geen simpel bedrijfje vinden waarvan is zeg Hey! die zouden het wel even ''tussendoor'' voor me uit willen vogelen. Dus.. iemand enig idee ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Nu we een stapje verder zijn luid dus de volgende vraag - waar kan ik zo'n HPLC vinden? En zullen deze mensen bereid zijn mij te helpen?( een Universiteit? of beschikken zij niet over dit soort apparaten? )
Op universiteiten kan je zeker zo'n apparaat vinden, hetzelfde geldt trouwens voor de gaschromatograaf. Of de mensen je gaan willen helpen weet ik niet. Het personeel is zelf vaak bezig met verschillende onderzoeken en staat bijgevolg niet staan springen om aan iedereen die een mengsel wil analyseren hun toestel uit te lenen. Overigens gaat het niet om een apparaat van 10 of 15 euro.

Het zou mooi zijn moest het je lukken, maar ik vrees er eigenlijk een beetje voor.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe ga ik dit oplossen?

Ah oke, bedankt voor de opmerkingen! Ik heb het een beetje opgezocht, en ik ben het met Saul eens dat een HPLC vast beter werkt aangezien het vloeistof is en we het dan niet hoeven te verdampen (wss sneller dus). Want ik lees zojuist dat er geen water in een GC mag.. @ Marko dus..
Leuk, maar ik denk dat je beter op mijn oordeel kan afgaan. Ik heb gewerkt op het applicatielab van een bedrijf dat analyseapparatuur verkoopt. Zowel LC, als GC en combinaties van beide, dus ik weet wel waar ik over praat.

LC is niet sneller dan GC, integendeel. Dat verdampen is verder totaal niet relevant, want het is niet de beperkende factor. De tijdsduur van een analyse wordt bepaald door de lengte van de kolom, de snelheid waarmee het loopmiddel door de kolom beweegt en de mate waarin de componenten aan de kolom blijven plakken.

Water in een GC is inderdaad niet altijd prettig, maar dat betekent niet dat je geen waterige monsters zou kunnen meten. En je weet niet eens of je een waterig monster hebt. Je noemde eerder ook benzine, dat is typisch iets dat je met een GC analyseert.

Met HPLC ben je ook beperkt. De te meten stof moet oplossen in het loopmiddig. Vrijwel alle systemen maken gebruik van polaire loopmiddelden. Als je stof daar niet in oplost, kun je geen HPLC doen.
Mijn opleiding etc. zijn n.t.v en mijn kennis is nihil in deze zaken. De bedoeling is in principe vrij simpel.. ik heb een paar flesjes met vloeistof erin en wil weten wat erin zit.. ( zit btw overal hetzelfde goedje in).
Maar wat is dan de achtergrond? Die flesjes zullen niet zomaar uit de lucht komen vallen, en je zult ook niet zonder reden willen weten wat er in zit. Is het een schoolopdracht, is het voor een bedrijf, is het puur interesse?

Om te bepalen wat het zou kunnen zijn is een beetje meer informatie op zijn minst handig. In ieder geval (zoals ik hierboven heb proberen aan te geven) bepaalt het soort stof dat je hebt voor een groot deel welke analysetechniek je kunt gebruiken. En om te bepalen wat voor soort stof het is, is meer achtergrondinformatie nodig.
Nu we een stapje verder zijn luid dus de volgende vraag - waar kan ik zo'n HPLC vinden? En zullen deze mensen bereid zijn mij te helpen?( een Universiteit? of beschikken zij niet over dit soort apparaten? ) Ik heb op google gezocht maar kan zo een, twee, die geen simpel bedrijfje vinden waarvan is zeg Hey! die zouden het wel even ''tussendoor'' voor me uit willen vogelen. Dus.. iemand enig idee ?
Bij een bedrijf? Kleine kans, zeker als je alleen aankomt met een flesje en vraagt of ze even kunnen uitzoeken wat het is. Zoals Kravitz al aangaf gaat het om dure apparatuur, die bedrijven zoveel als mogelijk willen gebruiken voor het doel waarvoor ze die dingen hebben gekocht. Zomaar om nop en voor de lol een analyse doen is er echt niet bij.

Bij een universiteit heb je wel kans, als het om een schoolopdracht gaat. Maar dan nog moet je met meer aankomen dan "hier heb je een flesje, kunnen jullie even kijken wat er in zit". Ook op een universiteit staan die apparaten immers niet voor de lol.

Als je wat meer informatie geeft, kunnen we je misschien verder helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer