Tegenstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Tegenstroom

beste mensen,

(even een inleidend verhaaltje)

We hebben voor school een opdracht gekregen van O&O. Dit is een vak waarbij je een opdracht krijgt van een bedrijf buiten school. De opdracht van deze keer was van Shell Moerdijk. Hier scheiden ze verschillende stoffen uit aardolie. Ze gebruiken hiervoor 90.000 m3 koelwater per uur. Dit water halen ze uit het Hollandsch Diep. Ze filteren dit water wel maar toch komt er nog redelijk veel vervuiling door. Maar nu wil de regering weer de getijden terug in het Hollandsch Diep brengen. Hierdoor zal het Hollandsch Diep langzaam zout worden. Het zoute water is nog vervelender omdat er nu ook nog chlorides in zitten en die vreten het rvs weg. Nu was de opdracht om oplossingen te bedenken voor de vervuiling. We hebben al wat oplossingen bedacht en de oplossingen die we moeten uitwerken zijn: de leidingen van titaan maken. Dit kan tegen chlorides, maar vermindert de warmteoverdracht; Een sponsballensysteem, waarbij er balletjes door de kleine pijpjes gaan en het vuil dat er zit vast geplakt wegschraapt. En dan (waar de vraag over gaat) tegenstroom. Hierbij is de stroom water ongeveer 30 min. de ene kant op en dan even 5 min. de andere waardoor het grove vuil loslaat en wegspoelt. Nu heb ik wel wat gevonden over die tegenstroom, maar dat ging of over het tegenstroomprincipe in warmtewisselaars of was zo moeilijk dat ik het niet echt snapte.

Dus nu mijn vraag: Kan iemand mij duidelijk uitleggen uitleggen hoe het precies werkt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Tegenstroom

Verplaatst naar Thermodynamica en Stromingsleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Tegenstroom

Verplaatst naar Thermodynamica en Stromingsleer
Oké, maar wij hebben het op het Huiswerkforum geplaatst omdat wij bang waren antwoorden te krijgen waar we ook niet mee verder konden. (Hoog niveau > scholieren).

Of de antwoorders ook rekening met ons wetenschappelijk niveau willen houden s.v.p.

Re: Tegenstroom

Ik kan je niet veel meer over je tegenstroomprincipe vertellen dan je al schreef. Ik heb echter wel een andere suggestie, namelijk wervelstromen. Deze filtertechniek wordt in stofzuigers zonder filterzak gebruikt. Ik weet wederom niet hoe het precies werkt maar de vuile lucht wordt schuin in een ronde trommel geblazen, waardoor een permanente werveling in die trommel aanwezig is. Het vuil is zwaarder dan de lucht en blijft aan de buitenkant, terwijl de lucht in het midden wordt weggezogen.

De scheiding op basis van soortelijk gewicht zal misschien niet lukken met water, maar wellicht blijft ook hier het filter beter schoon in het midden. In elk geval succes met je project.

Reageer