Warteweerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

Warteweerstand

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met berekeningen van een 4 laagse ronde ovendeur. Zie ook plaatje.
Deur_schematisch.PNG
Deur_schematisch.PNG (93.17 KiB) 255 keer bekeken
De oven werkt op 1123,15 K of 850 C.

Ik probeer een model te bouwen in excel dat waarmee ik ook op andere temperaturen kan rekenen.

Ik heb metingen verricht en de deur blijkt 150 tot 200 C te zijn aan de buitenzijde.

Ik weet uit de energie toevoer tabellen voor de oven, dat er zo'n 1000[W] via de deur het systeem verlaat.

wanneer ik ga rekenen echter kom ik op hele andere waarden.

ik gebruik de volgende formules en waarden:

[attachment=6935:Formules...rameters.PNG]

is er een manier om toch T4 uit te rekenen?

omdat alle wartemgeleidingcoëfficiënten wel bekend zijn alsmede de diktes van de 4 afzonderlijke platen.

Dan kun je toch met warmteweerstandan de warmteoverdracht uitrekenen?

maar als ik R uitreken kom ik op 0,75 uit

Dan krijg je dat wanneer de warmteoverdracht afneemt, de buitenwand temperatuur toeneemt.

Dat zou niet kloppen. Een wormgat waar ik mijn warmte kan afvoeren?

Wie kan mij helpen.

Ik ben er te lang mee bezig en zie waarschijn de simpelste fout niet meer.

Ik weet de tussenliggende temperaturen niet. Dat is ook niet te meten omdat ze op elkaar gelast zijn.

Groeten Friso
Bijlagen
Formules___Parameters.PNG
Formules___Parameters.PNG (161.72 KiB) 257 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warteweerstand

Ik heb de indruk dat jij neemt dat Q1-4 = Q1 + Q2 + Q3 + Q4 maar het is toch zo dat Q1-4 = Q1 = Q2 = Q3 = Q4

De warmtestroom door elke laag is immers hetzelfde.

T4 kun je alleen berekenen door ook de warmteoverdracht van deurwand naar omgeving mee te nemen in je berekening. Dit wordt bepaald door de som van warmtestraling plus convectie. Als de lucht stil staat (geen tocht of wind) heb je te maken met natuurlijke convectie. De straling van de deurwand hangt sterk af van de emissiecoefficient van het deuroppervlak.

Ik heb in het verleden al vaak over straling en natuurlijke convectie geschreven. Met de zoekfunctie van dit forum kun je die topics vinden:

straling

natuurlijke convectie

Aan de binnenzijde van de oven heb je overigens ook nog eens te maken met warmteoverdracht van de hete (850 oC) lucht naar de binnenwand. Als de ovenlucht stil staat is dit ook d.m.v. natuurlijke convectie. En ook een deel door straling van de hete lucht naar de iets minder hete binnenwand.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer