[wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Hallo,

Ik heb een vraag, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan berekenen.

Ik heb een tennisbal van 70gram. Die wil ik wegschieten, dus niet weg slaan, maar wegschieten, alsof je een kanon afvuurt.

Ik heb 72kJ aan energie om hem af te schieten.

Ik schiet in een hoek van 45 graden.

Hoe ver komt hij?

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Dat ziet eruit als een oefensom met bewegingsvergelijkingen, ben je daarmee bezig?

- Kun je de bewegingsvergelijkingen in x- en y-richting opschrijven?

- Wat kun je direct berekenen met de energie en de massa van de tennisbal?

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Quitters never win and winners never quit.

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Je kan 72 kJ niet aan een tennisbal van 70 gram toevoeren, dan gaat hij sneller dan het geluid:
\(1/2 . 0,070 . V^2 = 72000\)
\(V=\sqrt{72000/0,07/0,5}=1400 m/s\)

Berichten: 5

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Bedankt voor de antwoorden.

Dit is niet iets wat ik voor school moet doen, ik wil dit gewoon zelf weten maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken.

Ik weet dus de snelheid, dat is 1400m/s.

Wanneer zal hij dan landen als hem in een hoek van 45 graden schiet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Als een voorwerp met een snelheid v onder een hoek α wordt weggeschoten, dan geldt: x(t) = vtsin α en y(t) = vtcos α-½gt²t.

Voor y(t) = 0 vind je het moment t waarop het voorwerp de grond raakt. Invullen van deze waarde van t in x(t) geeft dan de plaats waar het voorwerp de grond raakt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [wiskunde] Hoe ver komt de tennisbal

Als het je niet om de oefening gaat maar om het antwoord, dan is de afstand d = v²/g (met g = 10 m/s²; afleiding zie 1). Dit volgt uit de bewegingsvergelijkingen als de luchtwrijving verwaarloosbaar is. Bessie liet zien dat de energie waarmee de tennisbal afgeschoten wordt resulteert in een startsnelheid van 1400 m/s. Dan is de luchtwrijving niet verwaarloosbaar, de werkelijke afstand zal veel kleiner zijn dan v²/g. Bij een zo grote snelheid is er geen eenvoudige berekening. Maar je krijgt met dit Java-applet voor projectielbewegingen wel een schatting, als je het hokje voor luchtwrijving aanvinkt.

Reageer