Maple 9

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 115

Maple 9

Hallo,

Momenteel heb ik de studentenuitvoering van Maple 9.

Het probleem is dat basis wiskunde (1+1=2) wel een uitkomst geeft. Maar als ik "simplify" een bepaalde formule vereenvoudig, het programma een error geeft en bij andere commando's het ingetypte terug geeft.

Overigens heb ik de commando's met toevoegsel uit de tutorial gehaald dus zal met de notatie niks mis zijn.

Moet ik iets instellen voordat ik met commando's kan werken?

Hopelijk weet iemand hier iets van.

Groeten,

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Maple 9

raar

er bestaat allesinds een update voor tot versie 9.5

anders: herinstalleren

PS:

1.vergeet de ";" achteraan niet

2.geef es simplify(sin(x)**2+cos(x)**2) in
???

Berichten: 115

Re: Maple 9

Rodeo,

Ik heb inmiddels de updates geinstalleerd en nu werkt maple prima.

Weet je toevallig ook of het in maple mogelijk is om een breuk anders op te schrijven dan bv (1+4)/(2+3). In mathematica kan je, zeg maar, "echte breuklijnen" formuleren. Dit voorkomt een hoop werk met haakjes. Kan dit in maple ook, want ik kan geen toolbar hiervoor vinden net als bij mathematica.

Groeten en bedankt,

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Maple 9

Weet je toevallig ook of het in maple mogelijk is om een breuk anders op te schrijven dan bv (1+4)/(2+3). In mathematica kan je, zeg maar, "echte breuklijnen" formuleren. Dit voorkomt een hoop werk met haakjes. Kan dit in maple ook, want ik kan geen toolbar hiervoor vinden net als bij mathematica.
ik zou niet weten wat je bedoelt hoor (wat geef je in mathematica in?)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple 9

rodeo.be schreef:
01mercy schreef:
Weet je toevallig ook of het in maple mogelijk is om een breuk anders op te schrijven dan bv (1+4)/(2+3). In mathematica kan je, zeg maar, "echte breuklijnen" formuleren. Dit voorkomt een hoop werk met haakjes. Kan dit in maple ook, want ik kan geen toolbar hiervoor vinden net als bij mathematica.
ik zou niet weten wat je bedoelt hoor (wat geef je in mathematica in?)
Inderdaad, specificeer je nader, dan kunnen we je beter helpen. Probeer anders een plaatje met de juiste manier van noteren hier te planten om het visueel duidelijk te maken.

PS. Maple10 heeft veel verandering ondergaan t.o.v. Maple9.5. Het is bij versie 10 veel visueler ingesteld en (daardoor?!) gebruiksvriendelijker geworden.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 115

Re: Maple 9

voorbeeld:

http://www.efa.nl/opleidingen/pabo/atelier...n_aftrekken.htm

breuken zoals op deze site

of bijvoorbeeld

1/10, 1/5 etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple 9

Dus iets zoals onderstaand?

Afbeelding

Bovenstaand plaatje is een printscreen van Maple! :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 115

Re: Maple 9

Hoi Math,

Juist ja, alleen krijg ik (in maple 9.0) een horizontale breuklijn alleen als antwoord. Maar bij mijn weten kan ik een breuklijn alleen als (/) invoeren en niet als een horizontale breuklijn.

Gr

Mercy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple 9

Maar bij mijn weten kan ik een breuklijn alleen als (/) invoeren en niet als een horizontale breuklijn.
Dát is dus nu juist wel mogelijk bij Maple versie 10. :wink:

Maar dit is dus een oplossing op wat je vroeg?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 115

Re: Maple 9

Hoi Math,

Wel een antwoord, geen oplossing. Ik heb namelijk de 9.0 versie via school gekregen. Volgens mij kan ik die niet upgraden naar 10.

Dus wel een antwoord maar geen oplossing. Voorals nog zal ik dus mijn opgave maken in maple en de rest (prive) in mathematica.

Groet,

Mercy

Berichten: 115

Re: Maple 9

Toeval voor dit bericht?

"maple 9, 9 antwoorden, 99* bekeken"

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Maple 9

01mercy schreef:Volgens mij kan ik die niet upgraden naar 10

...

Voorals nog zal ik dus mijn opgave maken in maple en de rest (prive) in mathematica

...
Ah oke. Upgraden naar Maple 10 weet ik niet. Probeer eens te doen via de website van Maplesoft. Maar reken dan inderdaad op een flink bedrag; zeker meer als wanneer je het via je school / HBO / universiteit kunt krijgen.

Maar Mathematica gebruiken is dus geen probleem verder?

Edit: dit is de website om te upgraden: klik hier
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: Maple 9

Voor 1700 euro upgrade hou ik het toch maar bij maple 9 :shock:

mercy

Reageer